VasaStafetten 2012 slår rekord

VasaStafetten 2012 slår rekord

500 lag är anmälda till den 22:a upplagan av VasaStafetten som avgörs på lördag den 18 augusti. 5000 löpare kommer att springa varsin sträcka i VasaloppsArenan, vilket sammanlagt motsvarar drygt ett varv runt planeten jorden. Vasaloppsradion direktsänder dessutom stafetten från start till mål.

Det tidigare anmälningsrekordet från fjolårets lopp var på 442 lag, således en ökning till i år med 13 procent. Varje lag består av tio personer som delar på de nio milen. Den längsta sträckan är 15,1 km och den kortaste 4,6 km. Av de 500 anmälda lagen är det 127 herrlag, 41 damlag och 332 mixedlag (minst tre damer i varje mixedlag).

– Det är jättekul att vi slår rekord igen och det visar att det finns ett stort intresse för att springa. Anmälningstaket på 500 lag satte vi inte utifrån trängsel i löpspåret, utan utifrån vad vi tror vi tål när det gäller trafikflödet och -köer in till kontrollerna, säger Tommy Höglund, Vasaloppets sportchef.

I år har VasaStafetten en helt ny växlingskontroll belägen i Läde, något som ser ut att bli ett lyckokast i flera avseenden.

– Att vi flyttade växlingen från Tennäng till Läde berodde på att vi hade problem med parkeringsplatser i Tennäng. Men det visar sig att vi får fler positiva effekter i och med flytten till Läde, för där har vi fast elabonnemang, färskt rinnande vatten samt att vår fiberdatakabel går där. Vi tror också att trafikflödet blir bättre med fler kortare sträckor i slutet av loppet, eftersom deltagarna då är mer utspridda längs banan.

Lädekontrollen kommer för övrigt att skötas av IFK Borlänge Alpin, då Brunnsbergs IF som skötte Tennängskontrollen inte hade möjlighet att åta sig jobbet i Läde.

– Ja, vi har ett antal klubbar som inte kommer från närområdet men som hör av sig och vill hjälpa till. IFK Borlänge Alpin hjälpte till med olika uppgifter vid CykelVasan och nu även vid VasaStafetten där de i samarbete med Läde Fäbodlag ska sköta kontrollen. I takt med att Vasaloppsarrangemangen växer så kommer inte våra egna klubbar kunna växa i sina funktionärsåtaganden, men då är det bra att vi kan ta in externa klubbar, avslutar Tommy Höglund.

Följ VasaStafetten i direktsändning i Vasaloppsradion
Det går utmärkt att följa stafetten som direktsänds i Vasaloppsradion från start till målgång med början kl 07.30 (starten går kl 08.00). Reportrar på plats blir Ola Jodahl och Mattias Svahn. Matthias kommer först att springa en sträcka och sedan medverka i sändningen från speakerbilen. Bland "blåbären" kommer Roger Zakrisson att botanisera för att få reda på hur det går.

Sändningsfrekvenser: Mora/Siljan 94,1 MHz. Sälen 107,5 MHz. Eftersom det är mycket trafik igång kommer Vasaloppsradion även att sända trafikrapporter. Rapportera trafikläget på tel 0250-105 00.

Följ via app och SMS
Med hjälp av den nya appen ”Vasaloppet Sommar 2012” eller med Vasaloppets SMS-tjänst kan man bevaka valfria lag.

FAKTA VasaStafetten:
Premiär 1991
Nio mil på tio personer, där Sveriges bästa företag, klubbar och kompislag utmanar varandra i en löparstafett i den klassiska VasaloppsArenan.
Tre klasser: Dam, Herr och Mixed (minst tre damer i varje mixedlag). Varje deltagare får endast tävla för ett lag och springa en löpsträcka.
Anmälda/startande/fullföljande lag 2009: 318/316/305 tiomannalag.
Anmälda/startande/fullföljande lag 2010: 372/354/351 tiomannalag.
Anmälda/startande/fullföljande lag 2011: 442/419/415 tiomannalag.
Antal anmälda lag 2012: 500
Det tidigare anmälningsrekordet: 442 lag (från 2011)
Segrare 2011: Idrottsarrangören Mats Andreason AB (herrar), Solvikingarna Göteborg (mixedklass), Dalaportens OL (damer)

Här är delsträckorna och växlingsplatserna 2012:
1. Starten – Smågan 9,2 km
2. Smågan – Mångsbodarna 14,4 km
3. Mångsbodarna – Risberg 11,0 km
4. Risberg – Evertsberg 12,4 km
5. Evertsberg – Oxberg 15,1 km
6. Oxberg – Gopshus 4,6 km
7. Gopshus – Hökberg 4,7 km
8. Hökberg – Läde 4,7 km
9. Läde – Eldris 5,5 km
10. Eldris – Vasaloppsmålet i Mora 9,3 km

Mer information om bansträckningen:

OBS!! Högupplösta bilder från Vasaloppets olika lopp:

Lördag 18 aug:
VasaStafetten, 4,5–15,1 km löparstafett för 500 tiomannalag. Startplats Sälen.
Söndag 19 aug: StavgångsVasan, 3/9/19 km. Startplatser Hemus, Eldris, Hökberg.

Vasaloppets vintervecka 2013:
Lördag 23 feb: TjejVasan, 30 km. Startplats Oxberg.
Söndag 24 feb: UngdomsVasan, 3/5/7/9 km. Startplats Skidstadion Mora.
Fredag 1 mars: StafettVasan, 9–24 km, stafett för femmannalag. (BLEV FULLTECKNAD 120328). Startplats Sälen.
Söndag 3 mars: Vasaloppet, 90 km. (BLEV FULLTECKNAT 120315). Startplats Sälen.

Per Strid, Informationschef