VasaStafetten nu uppe i 372 anmälda lag – Svenska Fönster från Edsbyn deltar med hela åtta lag

Nu under sista veckan har antalet anmälningar strömmat in till 20-årsjubilerande VasaStafetten och i dagsläget har 372 lag anmält sig till lördagens stafett. Från bandymetropolen Edsbyn kommer hela åtta lag som tävlar för sin arbetsplats Svenska Fönster.

Initiativtagare på Svenska Fönster är Jens Eliasson som jobbar som försteman på företaget. Här berättar han lite hur det kommer sig att 80 av företagets cirka 650 anställda ska springa VasaStafetten på lördag:
– Jag har jobbat på Svenska Fönster i fem och ett halvt år och har sprungit VasaStafetten fem gånger tidigare, säger Jens. Jag är barnsligt förtjust i den och i mars gick jag helt enkelt upp till VD och personalansvarige på HR-avdelningen och sade att ”i augusti ska vi springa VasaStafetten!”. ”Ja, det kanske vi ska?”, sade de. Dagen efter återkom de och sade att det här skulle vi göra.

Hur var responsen bland dina arbetskamrater?
– Jag hoppades på tre lag, men vi gick ut med en annons och från början var det 85 personer som nappade! Sedan har några hoppat av, men på fredag kväll kommer vi att åka med 80 personer till Sälen. Fyra herrlag och fyra mixedlag.

Får ni träna på arbetstid?
– Nej, men företaget har det här som ett friskvårdsprojekt och vi har haft två träningskvällar i veckan med löpkunnig instruktör. Vi har också haft folk från företagshälsovården här som bland annat har pratat kostfrågor och stretching med oss. Vi har även provat på intervallträning och styrketräning. Företaget står för anmälningsavgift, boendet i Lindvallen i Sälen och vi har blå ”Svenska Fönster”-tröjor också. Många av deltagarna har förstås dessutom tränat extra utöver de två passen i veckan.

Är det fler än du som sprungit VasaStafetten förut?

– Ja, en kille till. Sedan är det 78 debutanter. Men för dem har det varit bra att ha haft VasaStafetten som målet för sin träning.

Hur ordnar ni logistiken?
– Vi kommer att bo lagvis i lägenheter i Lindvallen och sedan har vi två bilar per lag. Nu börjar väl en del bli lite nervösa och spända, men vi har haft många informationsträffar inför stafetten.

Ambitionen?
– Vi har en lagkapten för varje lag och utefter löparnas kapacitet så har vi satt ihop lagen och delat ut sträckor. Vi hoppas kunna snitta en timme per mil.

Edsbyns IF Friidrott kom trea i herrklassen förra året. Ni springer mycket i Edsbyn?
– Ja, och vi har faktiskt haft en träningskväll med en tränare därifrån.

Med över 10 % av de anställda som är med i det här projektet så kanske ni får ännu fler att springa nästa år?
– Ja, och det finns tankar på att delta i StafettVasan på skidor i vinter. Vi har förresten deltagare från alla avdelningar på företaget och även vår VD Henk Noback (tidigare VD på Wibe i Mora) och vår fabrikschef ska springa på lördag.

Lycka Till! (Vem vet, det kanske blir träning på arbetstid nästa år för Svenska Fönster?)

Bild/bildtext: Svenska Fönsters träningsupptakt i Edsbyn den 9 maj 2010, ett friskvårdsprojekt med VasaStafetten Sälen-Mora som mål.

VasaStafetten – nio mil på tio personer – 20-årsjubilerar 2010:
Sveriges bästa företag, klubbar, körer och kompislag utmanas för tjugonde året. Stafetten går i det klassiska Vasaloppsspåret med start i Sälen och målgång i Mora. Ett lag på tio personer delar på de nio milen. Den längsta sträckan är 15 km och den kortaste 4,4 km.

Se inslag på vår YouTubekanal från 2009 års VasaStafett:

VasaStafetten direktsänds i Vasaloppsradion:
Radio Siljan sänder direkt från kl 07.30 till målgång. Du hör sändningen i FM 94,1 MHz i Siljansområdet samt 107,4 MHz i Sälenområdet. Dessutom kan du lyssna direkt i din mobil, gå in på www.radiosiljan.com/mobil i din mobil, där kan de flesta mobilerna ta emot sändninganar. Naturligtvis kan du även lyssna på webbradio på:

Mer information om VasaStafetten:

På denna sida finns samtliga resultat, deltagare och sträcktider från 2009:

Bilder för fri publicering från VasaStafetten:

Vasaloppet på YouTube: