Merit Laine 2016 års mottagare av Vasamuseets Vänners pris

Merit Laine, docent i konstvetenskap vid Uppsala Universitet har tilldelats Vasamuseets vänförenings pris 2016. Priset, 50 000 kr kommer att delas ut vid vänföreningens årsmöte på Vasamuseet tisdag den 15 mars.

Motiveringen till priset lyder;

Merit Laine tilldelas Vasamuseets vänförenings pris 2016 för redaktörskapet av boken ”Hedvig Eleonora – Den svenska barockens drottning”. Genom att förena en bred flora av forskare i en omfångsrik, inspirerande och vacker bok har Merit Laine lyckats med konststycket att presentera ny kunskap i ett lättillgängligt och lustfyllt format. I denna jubileumsbok träder en mångfasetterad bild av Hedvig Eleonoras samtid fram och därmed får vi en djupare förståelse av det långa 1600-talet.

Merit Laine disputerade 1998 genom avhandlingen ”En Minerva för vår Nord.” Lovisa Ulrika som samlare, uppdragsgivare och byggherre, och hennes forskning har alltsedan dess ägnats samlande, porträttkonst och miljöskapande, främst inom området visuell hovkultur i svenskt 1600- och 1700-tal. Hon har bl.a. publicerat Gustaf Lundberg. En konstnär och hans tid (2006, tillsammans med Carolina Brown Ahlund) samt ett flertal artiklar inom ovan nämnda ämnesområden.

– Naturligtvis är jag oerhört lycklig, hedrad och rörd över att Vasamuseets vänförening vill tilldela mig detta pris som jag tackar ja till med största glädje, säger Merit Laine.

– Jag vill gratulera Merit Laine till att vara utvald som årets pristagare. Hon är en mycket värdig mottagare av vänföreningens pris, säger Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets Vänner.

För ytterligare information:

Bertil Björkman, tel. mobil. 070-398 83 18, alt. E-Post. Bertil.bjorkman@tele2.se

Merit Laine, tel. mobil. 076-720 03 88

För koordination kontakta Mårten Granberg, tel. mobil. 070-764 01 00 alt. E-Post. margranberg@gmail.com

Besök även: http://www.vasamuseet.se/sv/Om/Vasamuseets-vanner/

• fartyg
  • marin
  • museum
  • vasa
  • vasa 1628
  • vasamuseets vänner
  • merit laine