Näringslivet och kommunen i samverkan

Näringslivet och kommunen i samverkan

Under ett dygn samlades representanter från Upplands Väsby kommun, politiken och Väsbys näringsliv på Nova Park i Knivsta för att diskutera ämnet Kompetensförsörjning och hur man på ett innovativt sätt tillsammans kan hitta nya vägar för att möta behovet i kommunen.

En mycket nära samverkan mellan kommunen och näringslivet tillsammans med Väsby Promotion är ett vinnande koncept och unikt i landet.

- Vårt gemensamma mål är att få Väsbys näringsliv att blomstra och utvecklas. Att förena kommunledning, politik och företagare kring en gemensam fråga över ett dygn ger oss goda förutsättningar för att lyckas. Här blandas olika erfarenheter och kunskap och man hittar tillsammans nya kreativa lösningar, säger Camilla König Ekegren, verksamhetschef på Väsby Promotion.

Kompetensförsörjning är en av de viktigaste frågorna för Sveriges kommuner och regioner framöver, även för Upplands Väsby kommun.

- Det engagemang och den energi som präglade konferensen visar att kompetensförsörjning är en viktig, angelägen och ibland en stor utmaning för alla som driver verksamhet, både privat och offentligt. Nya kontakter knöts och nya vägar för att möta kompetensbehovet kom fram och som vi nu ska arbeta vidare med, säger kommunens näringslivschef Per-Ola Lindahl.

Dagen varvades med panelsamtal, presentation av det nya styret i Väsby, grupparbeten, talare från Arbetsförmedlingen, kommunen, Tillväxt Väsby, Beredskapslyftet, Irisgruppen, SBA med flera.

Många innovativa och konkreta förbättringsförslag på vad som kan göras för att få ordning på kompetensförsörjningen i kommunen kom upp och hur det fortsatta arbetet ser ut kommer vi att sammanställa och skicka ut information om inom kort.

Fem viktiga insatser för att klara kompetensförsörjningen:
- Stärk attraktiviteten
- Utveckla samverkan
- Kompetensutveckla befintlig personal
- Rusta de som står utanför arbetsmarknaden
- Våga se möjligheterna i andra kompetenser

#mod, #kreativitet, #samverkan, #stolthet

Våra proffsiga moderatorer för dagen var Helena Sjöholm och Roland Lexén från Public Partner.

Så här säger några av deltagarna på konferensen:

- Stort tack för en givande konferens. Kombinationen av näringslivet möter politiken och kommunala tjänstemän måste vara unikt! Vi verkar i många olika kommuner men har inte nått i närheten av samma kontakt. Det blev nästan lite Almedalskänsla igår. Anders Nyström, affärsområdeschef, Alecta Fastigheter.

- Två lyckade dagar för att knyta kontakter och utbyta erfarenheter kring en för framtiden avgörande fråga! Henrik Malmström Wallin, utbildningschef, Upplands Väsby kommun

- Oerhört angeläget TEMA som engagerar. Päivi Verdier, gruppledare (V)

- Medverkan, påverkan och framför allt vikten av samverkan under näringslivskonferensen, gjorde stor inverkan på mig. Carina Bergsten, rektor, Södervikskolan

- Genom att lyfta blicken, tänka nytt och våga ta hjälp av varandra så kommer vi gemensamt att bygga både en attraktiv kommun och ett välmående näringsliv. Anna-Lena Arnehall, vd, Online Marketing Sweden

- En energifylld konferens med fokus på, den för oss viktiga kompetensförsörjningsfrågan. Tack för att jag fick delta. Mats Eriksson, vd, Sättra Gård

- Stort tack till Väsby Promotion och Upplands Väsby kommun som anordnat en fantastisk näringslivskonferens med fokus på kompetensförsörjning. det ni har här är något unikt. Maria Lovelöv, områdeschef, Arcus Utbildning & Jobbförmedling

- Fin samverkan kring näringslivet i Väsby. Karin Hallgren, kommunikations- och HR-direktör, Upplands Väsby kommun

Stort tack till alla medverkande, ni är fantastiska!

I samarbete mellan Väsby Promotion och Upplands Väsby kommun.

På bild: Camilla König Ekegren och Per-Ola Lindahl.
Foto: Camilla Jäderlund

Se bilder från dagen här, klicka här!