Gå direkt till innehåll
Västanå Jul-ensemble: Hanna Kulle, Roger Tallroth, Niklas Bertilsson, Daniel Lindman Agorander, Heidi Talbot, Jakob Hultcrantz Hansson, Sophia Stinnerbom, Magnus Stinnerbom, Sébastien Dubé. Foto: Olle Hallström

Årets Västanå Jul blir digital!

Västanå Teater sprider julstämning för andra året i rad i form av konsertföreställningen Västanå Jul. Pga den rådande pandemin spelas föreställningen inte för publik i Berättarladan utan streamas via teaterns Facebooksida och Youtube på första advent kl 16.

De utsålda salongerna och det positiva mottagandet förra vintern banade väg för en årlig tradition.

- Vi hade såklart hoppats på att kunna bjuda in vår publik till Berättarladan även i år men nu kommer vi hem till vår publik - i digital form, berättar teaterchefen och regissören Leif Stinnerbom.

Musiken kommer att spela en central roll även i år och framförs av Magnus och Sophia Stinnerbom, Roger Tallroth, Heidi Talbot, Sébastien Dubé och Niklas Bertilsson. Publiken får njuta av musik komponerad av flera av dessa artister och får även höra mer traditionella julsånger i ny tappning. Berättelser hämtade ur Selma Lagerlöfs Gösta Berlings Saga gestaltas av Västanåskådespelarna Hanna Kulle, Jakob Hultcrantz Hansson och Daniel Lindman Agorander och skapar en stämningsfull helhet tillsammans med musiken som får oss att börja längta till jul.

- ”…den livsbejakande musiken gör att man sippar på glöggen och tar sikte mot livet på andra sidan mörkret.” Per Wiker, NWT (recension av musiken ur Västanå Jul 2019)

Produktionen hade inte blivit verklighet utan extra stöd från Fryksdalens Sparbank, Bröderna Wingefors, Embracer Group, Löfbergs och NWT Media samt bidrag från Kulturrådet, Region Värmland och Sunne kommun.

Vid frågor eller bokning av intervjutider, kontakta Marjo Fjällsby: marjo@vastanateater.se, 070-795 40 60.

Västanå Teater - väver in en guldtråd i vardagens gråa väv

Anna-Karin Sandell

Presskontakt Marknad & PR 070-747 46 18

Västanå Musik & Teater

Västanå Musik & Teater är sedan 2009 Värmlands regionteater och besöks av cirka 30 000 personer årligen. Västanå spelar över 50 föreställningar varje sommar på Stora scenen i Berättarladan i Sunne. Sedan hösten 2019 spelas även skolföreställningar och vinterföreställningar på teaterns vinterbonade scen Loftet. Teatern har också barn- och ungdomsverksamheten Unga Västanå. År 2023 breddades verksamheten till att omfatta musikevenemang och konserter. Konstnärlig ledare är Leif Stinnerbom.

Västanå Musik & Teater
Berättarladan 1