Västanå Jul har setts av över 30 000 sedan premiären igår!

Västanå Jul har setts av över 30 000 sedan premiären igår!

Västanå Teater hade en lyckad premiär av konsertföreställningen Västanå Jul igår med närmare 8000 premiärvisningar på Facebook och Youtube och tittarna befann sig över hela Sverige och Norge och ute i världen.

Premiären fick ett fantastiskt mottagande och tittarsiffrorna har hunnit öka till drygt 30 000 sedan igår eftermiddag och fortsätter bara att öka. Dessutom såg närmare 4000 NWT- och VF-prenumeranter Västanå Jul före den offentliga premiären tack vare teaterns samarbete med NWT Media.

Att inte få möta sin publik i Berättarladan är utmanande och sorgligt och en digital föreställning blir aldrig exakt samma sak som att få möta sin publik på plats, men teaterchefen Leif Stinnerbom ser också fördelar med en digital produktion:

- Vi har denna gång kunnat nå ut till en ännu bredare publik än vanligt och fått chansen att möta de som annars inte kan ta sig till Berättarladan. Våra premiärtittare befann sig inte bara i hela Sverige och Norge, utan även i andra länder som t ex Spanien, Skottland, USA, Österrike, England, Tyskland, Holland och Frankrike.

Delar av musiken i Västanå Jul finns på CD-skivan "A light in the Dark" och beställningarna har blivit många sedan igår. Teatern har också fått ta emot bidrag från många privatpersoner och fått flera hundra nya följare på Facebook. Nu börjar Västanå Teater blicka mot sommaren och Körkarlen och hoppas på ljusare tider med tanke på pandemin. Innan dess ska Bortbytingen fortsätta att möta värmländska skolbarn och arbetet med den nya föreställningen Värmländska skrönor påbörjas!

Västanå Jul är tillgänglig tillsvidare både på Västanå Teaters Facebooksida och Youtube.

Västanå Jul har producerats med stöd från:
Fryksdalens Sparbank, Bröderna Wingefors, Embracer Group, Löfbergs, NWT media, Kulturrådet, Region Värmland, Sunne kommun