Foto: Jonas Edberg

28 stadskärnor träffar statssekreteraren för näringsdepartementet

I dag på förmiddagen träffar 28 stadskärnor näringsminister Ibrahim Baylans statssekreterare Emil Högberg för att lämna över det upprop som samlats in under den senaste månaden. Mötet hålls digitalt och stadskärnorna kommer att beskriva hur stöden som regeringen inrättat inte möter de behov som finns ute i landet.

– Vi är glada över att statssekreteraren tagit sig tid. Vi upplever att det finns ett stort glapp mellan den verklighet vi har ute i städerna – och de stöd som regeringen utformat. Branschorganisationer har uttalat sig om svårigheterna att som enskild företagare till exempel behöva navigera mellan flera olika myndigheter och stöd som inte ger dem möjlighet att täcka sina förluster. Det är krångligt, svårt och träffar inte rätt. Här måste regeringen tänka om för att byggaSverige och städerna starka även efter coronapandemin. Vi är motorn i en viktig del av tillväxten, ingen gynnas av att våra näringar i stadskärnan slås ut, säger Hanna Candell, VD för Helsingborg City.

Under mötet kommer städerna att presentera en lista med förslag på åtgärder som skulle göra situationen bättre för de tusentals näringsidkare inom handel, restauranger, kultur och annan besöksnäring som finns i våra stadskärnor runt om i Sverige.

– Förutom alla förlorade arbetstillfällen så kommer även fastighetsmarknaden att påverkas om många lokaler gapar tomma. I våra städer är fastighetsägarna tillsammans med kommunerna en stark motor i att utveckla staden till en plats där människor vill bo, verka och vistas och som dessutom lockar besökare från när och fjärran. Med en lägre fastighetsvärdering grundad på lägre hyresintäkter riskerar investeringarna till fortsatt platsutveckling att utebli och städerna förlorar på sikt sin attraktivitet. Därmed ges inte förutsättningar för att varken förbättra platsen för invånare eller vidareutveckla en av våra stora exportnäringar; turismen.Detta är inte en önskvärd framtid för någon part och det måste vi stävja, sägerPia Sandin, VD för Malmö Citysamverkan.

– Vi är glada och positiva att få träffa representanter från Näringsdepartementet och åter få beskriva situationen som den ser ut i landets stadskärnor och samtidigt lyfta förslag på åtgärder. Vi kämpar alla tillsammans för att förhindra att smittan sprider sig samtidigt som det kommer restriktioner som i princip innebär näringsförbud. Stöden måste betalas ut nu. Nu ser vi fram emot ökad förståelse, tydliga svar och resultat efter dagens möte, säger Maria Fors, VD, Västerås Citysamverkan.

I eftermiddag kommer förslagen på åtgärder som diskuterades att publiceras digitalt för de som vill ta del av det.

För mer information:

Nils-Petter Nilsson, VD Växjö Citysamverkan
Veronika Green, verksamhetsutvecklare Ystad i centrum
Andreas Jarud, VD Ängelholms NäringslivAB

"Många människor, organisationer och företag genomför nu tillsammans en spännande kraftsamling för utvecklingen av centrala Västerås. Målet är att svara JA till ännu fler önskningar, behov och drömmar. Det ska bli ett city som knyter ihop ett expanderande Västerås. Det ska bli mera harmoni, flyt och lätthet. Det ska bli Sveriges bästa city – på en ny nivå."