I sommar gör vi Västerås city ännu mer somrigt!

I sommar gör vi Västerås city ännu mer somrigt!

Välkommen på invigning av Sommartorget 2024, nu på fredag kl 12 på Torggatan. Invigningstalar gör Staffan Jansson, kommunstyrelsens ordförande, samt Maria Martinsson, vd Västerås Citysamverkan, och det bjuds på glass och aktiviteter.

I år satsas det lite extra på Torggatan, Hantverkargatan och Sturegatan, Vasaparken, Stora Torget och en delsträcka av Vasagatan som blir en sommargågata. Här finns något för alla åldrar, bland annat spännande aktivitetsytor för rörelse, lek och bus. Men också andra upplevelser och utställningar som du inte vill missa.
– En stor samverkan mellan oss i Citysamverkan, stadens olika förvaltningar, fastighetsägare och verksamheter ligger bakom årets sommarplatser i Västerås city. Allt för att våra invånare och besökare ska få en ännu härligare upplevelse, säger Maria Martinsson och tillägger:
- Jag vill tacka alla sponsorer som gör vårt Sommartorg möjligt. Och jag vill lite extra tacka fastighetsägarna som bidrar till både City Sommartorg och fjärilarna som kommit upp nu. Stort tack till Corem, Castellum och Stadsrums fastigheter för det, säger Maria Martinsson, vd Västerås Citysamverkan.

Gemensamt för alla platserna är att de bjuder på blomsterprakt, färggranna inslag och många mysiga sittplatser där du kan umgås med nära och kära. Vi är många som samverkar för att skapa trivsamma utemiljöer och ett mer grönare, levande city och det här är ett viktigt steg för att uppnå den målbild som finns för Västerås innerstad. Satsningen bygger också på det utvecklingsförslag som Ungdomsdialog tagit fram.

Projekten ingår i Kraftsamling

Kraftsamling är ett samverkansarbete mellan Västerås Citysamverkan, fastighetsägare, företag, organisationer och Västerås stad för att tillsammans utveckla Västerås city. Västerås stad jobbar just nu även med att ta fram en ny innerstadsstrategi, som blir en del av Västerås nya översiktsplan. Här tar vi tillsammans fram strategier för att utveckla innerstaden mot vår målbild.

vasterascity.com/kraftsamling/

Citys sommartorg

Från mitten av maj till slutet på september kan du åter njuta av sommaren på Citys Sommartorg. Torget finns på Torggatan, Hantverkargatan och Sturegatan. Här kan du umgås, sola, spana på folk eller låt kreativiteten flöda. Vi tar åter fram det rosa taket, fjärilarna, solstolarna, sittytorna, gräsmattorna, växthuset, sandlådor, pianot och lekstugan. Det blir liv och rörelse, möten och en hel massa leenden. Nytt i år är att du kan bidra med stadsodling och så kommer det att finnas en efterlängtad glasskiosk på Hantverkargatan. Det finns mycket att se fram emot.

Sommar i Vasaparken

Från mitten av juni till mitten av augusti kan du delta i kostnadsfria barnaktiviteter i Vasaparken. Det är tredje året som vi i Tryggare City jobbar tillsammans för att lyfta Vasaparken under sommartid. Vi har under åren arbetat med att göra parken mer tillgänglig för Västeråsarna. Vi har gjort flera siktröjningar, renoverat bänkar och boulebanor. Under vintern har vi förbättrat belysning och färdigställt en ny aktivitetsyta bakom konstverket ”Musikanterna”. Under våren och hösten bjuds det på lördagsaktivitet i parken.

I sommar blir det dagliga aktiviteter och vi finns på plats från måndag till fredag klockan 10-19 och lördag klockan 11-16. På söndagar och helgdagar håller vi stängt. Detta år leds aktiviteterna av Fritidsgården Centralens personal tillsammans med feriearbetande ungdomar.

Malin Appelkvist, planerare på teknik och fastighetsförvaltningen och samordnare av sommar i Vasaparken säger:

– Det känns roligt att den här satsningen bidrar till att både skapa ett meningsfullt arbete för ungdomar och samtidigt roliga och kostnadsfria aktiviteter för barn under sommarlovet. Vi hoppas på fint väder och att det kommer många leksugna små västeråsare! Men både gammal som ung är såklart välkomna! Det kommer att finnas spel för alla åldrar, till exempel kubb, schack, och backgammon för utlåning.

Öppet oavsett väder

Nytt för i år är också att vi har tillgång till före detta VL-lokalen i hörnet på Punkt vid inomhusväder. Vid fint väder ses vi vid träffpunkten i Vasaparken. Vid sämre väder hittar du oss i VL:s före detta lokal som finns vid korsningen Munkgatan och Vasagatan. Vi sätter då upp skyltar vid utlåningsplatsen i Vasaparken.

Sommargågata och Sommartorg

Sommargågatan på Vasagatan och Sommartorget på Stora Torget utgår ifrån en modig och färgstark gestaltning. Platserna erbjuder kostnadsfria aktiviteter och mötesplatser med mycket grönska. Här finns nu flera sittplatser, det kommer att finnas möjlighet till att träna på utegym och besöka en utomhusutställning. Det finns mera växtlighet och i trädgårdsdelen på Vasagatan kan du ladda batterierna. Läs mer om alla datum i kalendern nedan.

• 17 maj klockan 12.00: Invigning av Västerås Citys sommartorg på Torggatan.
  • 17 maj - 30 september: Löpande evenemang vid Västerås Citys sommartorg.
  • 13 juni klockan 12.00: Invigning av Sommartorget på Stora Torget.
  • 13 juni - 30 september: Löpande evenemang på Sommartorget vid Stora torget.
  • 19 juni klockan 12.00: Invigning av Sommar i Vasaparken.
  • 19 juni - 9 augusti: Upplev Sommar i Vasaparken.
  • 17 juni: Busstrafiken på Vasagatan leds om då vi börjar förbereda sommargågatan.
  • 4 juli klockan 12.00: Invigning av sommargågatan på Vasagatan.
  • 4 juli klockan 13.00: Invigning av utegymmet på Stora torget
  • 17 juni - 18 augusti: Upplev Sommargågatan på Vasagatan
  • 19 augusti: Busstrafiken går som vanligt igen.

”För Sveriges bästa city! I samspel med hela vår stad ska vi göra vårt vardagsrum till något som alla kan älska och vara stolta över. Där det är enkelt att bo, arbeta och uppleva. Ett city där det är lätt att trivas, träffas och njuta av livet. Ingenting är omöjligt, när vi gör det tillsammans.”

Västerås Citysamverkan ägs av två föreningar. Näringsidkare respektive fastighetsägare i city har bildat var sin förening, Västerås Cityförening samt Föreningen Fastighetsägarna i Västerås City. Gemensamt har dessa föreningar bildat Västerås Citysamverkan AB, där föreningarnas aktiva verksamhet sker.

Vår vision: För Sveriges bästa city!
Västerås City ska vara ett attraktivt och hållbart city. En självklar plats för att trivas, träffas och njuta av livet. Ett city som västeråsarna älskar och är stolta över. Ett city vi ständigt skapar, tillsammans. Där alla är välkomna.