​Local is the new black – en gemensam satsning över hela landet

​Local is the new black – en gemensam satsning över hela landet

Black Friday närmar sig med stormsteg och konkurrensen om kunderna är stenhård. De senaste åren har diskussionen kring förändrade konsumtionsmönster, hållbar handel, lokala butiker och pressade marginaler intensifierats. Därför går nu 16 stadskärnor samman i en kampanj för att lyfta sina lokala butiker och premiera kunderna i stadskärnor runt om i landet.

Idén är inte ny men i den här formen kommer den från Helsingborgs Citys marknadsgrupp. Med start på Black Friday går vi med gemensamma krafter ut nationellt för att lyfta verksamheterna i city och ge kunderna på stan det där lilla extra. Sexton stadskärnor deltar i kampanjen som nu går från Helsingborg i söder upp till Östersund i norr.

– Det här passar perfekt in i vår satsning Kraftsamling för Västerås City där det lokala utbudet, kunskapen och värdskapet är av största vikt för citys attraktivitet. Det känns extra roligt att vi stadskärnor arbetar tillsammans med den här typen av aktivitet säger Maria Fors.

Kampanjen lanseras inför Black Friday och kommer att manifesteras genom en väggmålning i Helsingborg och i Östersund som kommer vara en påminnelse kring hur våra personliga val påverkar framtidens utbud.

Den 29 november blir det ”Local is the new black” runt om i Sverige och förhoppningen är
att det ska sätta fokus på vikten av att handla lokalt i våra städer. I Västerås kommer Locals-påsen att säljas i utvalda butiker där intäkterna går oavkortat till Musikhjälpen. Kvarteret Igor har morgonshopping med fri parkering kl 8–10. Hahrska Gymnasiet visar upp de nyaste svarta modet från husets butiker i en levande modell uppvisning och handlar du för 500 kr så bjuder de dessutom på frukost (gäller beg. antal). Även hos Punkt är det morgonshopping med fri parkering kl 8–10. Här bjuds det på shoppingenergi så du orkar hela dagen. Taste N More bjuder på lakritsprovning från Lakrids by Bülow i samarbete med Västerås Citysamverkan i Kraftsamlingskuren på Torggatan 1 kl 8–10.

16 städer som är med och lyfter Local is the new black:
Helsingborg, Västerås, Östersund, Hässleholm, Nynäshamn, Halmstad, Västervik, Falun, Kramfors, Kristianstad, Ljusdal, Sölvesborg, Karlskrona, Bollnäsdraget, Göteborg och Eskilstuna.

Maria Fors, Västerås Citysamverkan
E-post: maria.fors@vasterascity.com

”Många människor, organisationer och företag genomför nu tillsammans en spännande kraftsamling för utvecklingen av centrala Västerås. Målet är att svara JA till ännu fler önskningar, behov och drömmar. Det ska bli ett city som knyter ihop ett expanderande Västerås. Det ska bli mera harmoni, flyt och lätthet. Det ska bli Sveriges bästa city – på en ny nivå.