Local is the new Black  – en gemensam satsning över hela landet

Local is the new Black – en gemensam satsning över hela landet

Black Friday närmar sig med stormsteg och istället för att uppmana till köphets under fredagen har nu 29 stadskärnor gått samman för att lyfta sina lokala butiker och uppmana till att sprida ut sitt handlande inför Black Friday och jul. Butikerna i stadskärnorna har ställt om och möjliggör för handel digitalt, via telefon eller kanske utanför dörren. Allt för att skapa en säker miljö för kunder och besökare inför handelns stora högtid.

De senaste åren har diskussionen kring förändrade konsumtionsmönster, hållbar handel, lokala butiker och pressade marginaler intensifierats. Därför togs initiativet kring ett samarbete redan 2019 då stadskärnor gick samman i en kampanj för att lyfta sina lokala butiker och premiera kunderna i stadskärnorna runt om i landet. I år är förutsättningarna för handelns stora helger helt annorlunda och vikten av att gynna det lokala näringslivet är viktigare än någonsin. Vi går in i handelns viktigaste månader samtidigt som vi har strikta restriktioner kring fysiska möten mitt i en pågående pandemi. Local is the new Black är kampanjen där 29 städer går samman för att lyfta vikten av att gynna sina lokala näringsidkare på olika sätt under årets sista månad.

Den 27 november blir det Local is the new Black runt om i Sverige och förhoppningen är att det ska vara startskottet för ett gemensamt arbete med att sätta fokus på den lokala handeln i stadskärnorna.

Idén om kampanjen kom från Helsingborg Citys marknadsgrupp inför Black Friday 2019 och via nätverket Sveriges Centrumutvecklare nappade därefter flera städer på kampanjen som spred sig över hela landet. I år är intresset lika stort och kampanjen sträcker sig från Ystad i syd till Piteå i norr.

Västerås var en av de första städerna att haka på kampanjen 2019 och i år förstärker vi vikten av att handla lokalt med att den egna kampanjen Local stars of Västerås City.

–Vi hyllar våra lokala stjärnor som tar emot dig för bästa upplevelse i city, bemötande och service! Med kunskap och kreativitet ger de dig som kund guldkorn att upptäcka och skapar tillsammans en levande stadskärna. År efter år har de funnits i city med ett glittrande engagemang. Det ger stjärnstatus!, säger Maria Fors, VD Västerås Citysamverkan.

I adshells, tidningsannonser och på sociala medier lyfter vi citys stjärnor och på vår hemsida ger vi dig en närmare presentation av dem. Målet med kampanjen är inte bara att lyfta vikten av att handla lokalt utan även att visa upp personerna bakom verksamheten. De personer som dagligen gör allt för att hålla stadskärnan levande och delar med sig av all sin kunskap och alltid ger dig bästa bemötandet. Kampanjen kommer fortsätta under 2021.

Läs mer på www.vasterascity.com/locals/ och www.localisthenewblack.se

29 städer som är med och lyfter Local is the new black :
Helsingborg, Örnsköldsvik, Piteå, Örebro, Trollhättan, Bollnäs, Strängnäs, Nynäshamn, Hässleholm, Ljusdal, Västervik, Östersund, Kramfors, Sundsvall, Sölvesborg, Gamleby, Skövde, Ludvika, Höganäs, Karlskrona, Ängelholm, Västerås, Mjölby, Kristianstad, Göteborgs torg, Karlshamn, Kalmar, Falköping och Ystad.

"Många människor, organisationer och företag genomför nu tillsammans en spännande kraftsamling för utvecklingen av centrala Västerås. Målet är att svara JA till ännu fler önskningar, behov och drömmar. Det ska bli ett city som knyter ihop ett expanderande Västerås. Det ska bli mera harmoni, flyt och lätthet. Det ska bli Sveriges bästa city – på en ny nivå.