Möt MDU:s forskare i en ForskarGalopp på Marcel P

Möt MDU:s forskare i en ForskarGalopp på Marcel P

Västerås Citysamverkan arrangerar i samarbete med Mälardalens universitet (MDU) och Marcel P ett helt nytt koncept för att få Västeråsarna att möta universitetets forskare i stadslivet – i vardagen. Vi gör det genom att arrangera en ForskarGalopp på restaurang Marcel P. Möt forskare i ett samtal över en valfri dryck – samtidigt som du lär dig något nytt, får ny inspiration och nya perspektiv.

Först ut är Susanna Toivanen, professor i sociologi och arbetslivsforskare och Carina Söderlund, universitetslektor i informationsdesign, båda från Mälardalens universitet. Maria Martinsson, VD för Västerås Citysamverkan är moderator.

– Vi vill med detta koncept synliggöra det forskarna vid vårt universitet gör – i stadslivet, i vardagen. Det ska vara enkelt att ta till sig forskning, enkelt att förstå och ge nya perspektiv och infallsvinklar, säger Maria Martinsson, VD för Västerås Citysamverkan.

Under denna premiär av ForskarGalopp pratar Susanna Toivanen och Carina Söderlund med Maria Martinsson om kontorsarbete utomhus. Både varför vi ska arbeta utomhus, hur vi kan inreda för kontorsarbete utomhus – och hur vi kan använda Västerås citys olika miljöer för att skapa en mer levande stadskärna där människor möts och mår bra.

– ForskarGalopp är ett jätteintressant koncept för att möta människor i samtal och dialog. Just forskning om kontorsarbete utomhus handlar om att uppmuntra människor att byta miljö och bryta invanda mönster och normer. Då passar det här konceptet ypperligt, säger Susanna Toivanen.

– I min forskning fokuserar jag på hur man kan skapa miljöer utomhus som är optimala för just kontorsarbete utomhus. Men lika mycket handlar det om att se på staden, stadens grönområden och andra platser med helt nya glasögon – för att kunna nyttja dessa platser på helt nya sätt, säger Carina Söderlund.

ForskarGalopp på Marcel P den 25 maj fungerar också som en försmak till det internationella initiativet Outdoor Office Day som MDU och Västerås Citysamverkan uppmärksammar den 15 juni. Då skapar vi en mötesplats i Vasaparken för inspiration, testa-på-möjligheter och föreläsningar. Allt för att uppmuntra Västerås Citys 15 000 kontorsarbetare att ta med sig kontorsarbetet ut och uppleva Västerås största park på ett nytt sätt.