Restaurang Stigen etablerar sig i Västerås City

Norrländsk premium fast food öppnar i Västerås city

Pressmeddelande 9 februari 2023

Med fokus på avslappnad stämning och snabb service vill Martin Sjölander på restaurang Stigen erbjuda Västeråsarna ett nytt spännande favoritställe som serverar norrländsk fast food i premiumsegmentet.

– Jag är uppvuxen i Norrland där maten och den sköna stämningen är något jag älskat sedan jag var liten. Det är den smakupplevelsen och känslan jag vill att andra ska få uppleva hos oss på Stigen, säger Martin Sjölander. Här kan man träffas i schyssta lokaler vid Stora torget som erbjuder vällagad fast food på fina råvaror och goda drycker med smak av norra Sverige.

Martin Sjölander, uppvuxen i Timrå har ett förflutet som kock både i Sverige och utlandet. Idag driver han de två Norrländska systerkrogarna Knut i Stockholm. Inom koncernen finns också en lanthandel och en linje med tvålar och scrubs med doft av tall.

Norrländsk fast food

Stigens koncept är inom premium fast food. Med jämnare kvalitet, snabbare och enklare beställning men där all mat är lagad från grunden på bra, ofta norrländska råvaror. Inspirationen kommer från Norrland, med signaturrätter som hjortskavsgryta och tunnbrödspizza. Även drinkmenyn är Norrlandsinspirerad med lingon och hjortron, och för ölen står Jämtlands bryggerier.

– Vi finns redan i Täby i Stockholm och har länge letat efter att öppna vårt andra ställe. Västerås var vår favorit redan från början och vi har blivit välkomnade hit med öppna armar, av både kommun, fastighetsägare och andra aktörer som hjälpt oss. Och självklart hoppas jag kunna bjuda tillbaka, berättar Martin Sjölander.

Inte bara restaurang

I Stigens lokaler finns också det egna tunnbrödsbageriet som bakar både åt restaurangen och till försäljning. Ugnen har handplockats i Italien och receptet har utvecklats efter att ha rest runt på otaliga små bagerier i norr

Stigen planerar att slå upp portarna för hungriga och törstiga besökare vid Stora torget inne i Kvarteret Igor i mitten av juni 2023. För den som är intresserad går det bra att följa Stigen på sociala medier eller kika in på webben stigenavknut.se

Martin Sjölander