Purple Flag Night

Purple Flag Night

Fredagen den 8/10 kommer Sveriges första tunneldisco att gå av stapeln. Det är Västerås Citysamverkan som tillsammans med Västerås Stad arrangerar ”Purple Flag Night” i tunneln som binder ihop Vasaparken med Hamngatan ned mot Mälaren.

Hela området kring tunneln kommer att lysas upp med strålkastare i lila toner och tunneln kommer att ha utseendet av en riktigt nattklubb. Det kommer att finnas en riktigt bra DJ som kommer att få hela tunneln att bada i ljus och härlig dansmusik. Kl 17.00-17.15 blir det invigning med tal av Staffan Jansson, Kommunstyrelsens ordförande (s). Därefter dansar vi loss fram till kl 21.00.

- Roligt att få vara delaktig i ett så härligt evenemang som lockar många aktörer och besökare i alla åldrar från hela Västerås. Västerås stad uppmuntrar initiativ som bidrar till en levande och attraktiv stadskärna och det här är också trygghetsskapande, säger Staffan Jansson, Kommunstyrelsens ordförande.

Det kommer att finnas fina priser att vinna där bland annat bästa ”Discostassen” kommer att belönas. På området kommer det även att finnas foodtrucks där man kan få ”smaka på” mycket gott och blir man mer hungrig så finns möjlighet att köpa mat på plats. Det kommer också bjudas på live musik från trubadur under kvällen.

Detta evenemang är något som vi har planerat en längre tid men på grund av pandemin så har det fått avvakta, men nu så är det äntligen dags. Idén fick vi genom ett samarbete med Keijhan Darvishi 2019 och tillsammans har vi utvecklat konceptet som vi hoppas ska bli ett årligt återkommande evenemang.

- Det är underbart att det äntligen kan bli av och att vi nu kan mötas igen i vårt gemensamma vardagsrum. Vi ser fram emot att möta västeråsarna och våra besökare på flera av våra evenemang framåt, säger Maria Fors, VD Västerås Citysamverkan.

Purple Flag Night är en del i vårt trygghetsarbete för city och ska manifestera det viktiga arbetet med Purple Flag (#purpleflagnight) som handlar om att utveckla kvällslivet i stadskärnan.

Fakta om Purple Flag:
En metod framtagen av Svenska stadskärnor som ska bidra till tryggare och bättre kvällsupplevelser för stadens besökare samt en ökad tillväxt och sysselsättning för stadens näringsliv. Just nu är närmare 30 städer i Sverige certifierade enligt metoden. Läs mer på https://www.svenskastadskarnor.se/