Konstverk från förra årets kulturvandring med pop-up konst.

Sommar i Västerås City – en favorit i repris!

Konsten kommer ut i stadsrummet även i år! "Sommar i Västerås City" är ett sam­arbete mellan Västerås Citysamverkan, Västerås Stad och lokala aktörer för att ta konsten och kulturen till folket samt att få besökare till city under dygnets alla timmar utan att skapa stora folksamlingar. Idén kom förra året då det fanns ett behov av att skapa "fysidigitala" aktiviteter. Satsningen blev mycket uppskattad och trots att restriktionerna börjar lätta ser vi fortfarande ett behov av den här typen av aktiviteter.

På vasterascity.com har vi samlat information om olika konst- och kulturvandringar samt familjeaktiviteter som t ex Sommar på Karlsgatan 2 och Barnens Botaniska.

Den populära Kulturvandringen med pop-up konst arrangeras även i år där lokala konstnärer smyckar skyltfönster och lokaler i city med sin konst. Här får du se målningar, fotokonst, skulpturer och installationer från både unga konstnärer som är i början av sina konstnärliga karriärer samt etablerade konstnärer. Just nu håller konstnärer från Västerås Konstskola, Artmobile och Konstnärernas Kollektivverkstad på att fylla city med konst och på våra sociala medier kan ni följa utvecklingen. På vår hemsida kommer en karta över alla platser att finnas samt presentation av alla konstnärer och konstverk. Kulturvandring med pop-up konst finns tillgänglig för alla under hela sommaren.

Tack till fastighetsbolagen Klövern, Fastighets AB Regio, Kungsporten och Stadsrum Fastigheter samt andra näringsidkare som även i år ställer upp med lediga lokaler och skyltfönster.

Vi hoppas att alla som planerar en hemester i sommar ska upptäcka nya sidor av Västerås City.

Kontaktpersoner:
Maria Fors, VD, Västerås Citysamverkan, maria.fors@vasterascity.com
Niclas Lindberg, kulturchef, Västerås Stad, niclas.lindberg@vasteras.se
Katja Schulte-Bräucker, Konstnärernas Kollektivverkstad, kschultebraucker@gmail.com
Sophie Elmén, Artmobile, sophieelmen@hotmail.com
Susanna Hodin, Västerås Konstskola, susanna.hodin@kgy.se