Västerås Lådbilscruising 2018

Västerås Lådbilscruising 2018

Västerås Citysamverkan har glädjen att sjösätta en sommarslovsaktivitet för tjejer och killar i åldern 6-15 år. Alla barn som bor i Västerås är välkomna att bygga och cruisa med lådbil.

Syftet är att genom leklust och skaparglädje inte bara bygga lådbilar utan även upptäcka nöjet att göra något lite annorlunda och gärna tillsammans med andra. Målet och förhoppningen för detta är att Lådbilscruisingen ska locka så många barn som möjligt att vilja närvara, entusiasmeras och hitta ny gemenskap. Antingen genom att delta under hela förberedelsen och eventet eller att närvara på cruisingdagen och heja fram kompisar samt känna delaktighet vid barnens egen Parc Fermé.

Vi är tacksamma och glada för all hjälp vi fått för att kunna genomföra denna aktivitet.
Ett projekt som har krävt stor samverkan mellan många aktörer. Tillsammans blir det så bra! säger Maria Fors Västerås Citysamverkans VD.

Under vecka 27 kommer man att hålla en Lådbilsworkshop på Expectrum. Hit har man kunnat anmäla sig under våren och med fullt deltagande kommer barnen under fyra dagar att få snickra ihop sina egna lådbilar.

Givetvis kan man bygga en egen lådbil hemma vilket några barn redan har gjort.

– Det finns fortfarande plats i cruisingen, så man är välkommen att anmäla sig fram till och med 6 juli till pernilla.anvemyr@vasterascity.com, sedan är det bara att komma ner med sin lådbil till Fiskartorget på fredagen säger Pernilla Anvemyr, Evenemangsansvarig på Västerås Citysamverkan AB.

Fredag den 6 juli intar barnen city. Först med Bobbycaråkning för de allra minsta på Torggatan/Sigmatorget mellan 10.00-11.30. Här finns en trafikbana och när de är klara får man sitt alldeles egna ”Körkort”. Sedan kl.13.00 startar aktiviteter på Fiskartorget. Här är alla anmälda lådbilar uppställda, i lådbilarnas egna Parc Fermé, ”Junior Drivers Club”, med lådbilstillverkning av kända Västerås profiler, olika aktiviteter som godisregn och utdelning av glass, underhållning av Janke Jönsson och annan förtäring. Speaker för dagen är bilentusiasten Bo Lundvang som kommer att intervjua och se till att deltagarna och åskådarna får en fantastisk upplevelse. Dagen avslutas med lådbilscruising med alla fina lådbilar från Fiskartorget - Stora Gatan. Detta sker innan den stora finbilscruisingen på Västerås Summer Meet 2018 äger rum. Alla anmälda lådbilsteam får medaljer och crewtröjor.

– Det kommer att bli en härlig blandning av åk som kommer att visas upp. Vi ser verkligen fram emot att få värma upp Västerås Summer Meets härliga publik, avslutar Maria Fors Västerås Citysamverkans VD.

Presskontakt: Maria Fors, VD, Västerås Citysamverkan, 070-532 53 30

Kontakt under eventet på Expectrum den 2 juli kl 11.00 och kl 15.00 är Pernilla Anvemyr, Evenemagsansvarig på Västerås Citysamverkan AB, 070-352 10 16.

Parc Ferméansvarig: David von Schinkel, Tidö Slott och Bergrummet, 070-855 76 60

Arrangör: Västerås Citysamverkan AB

Tack till alla som bidragit till arrangemanget:
Västerås Stad
Expectrum
Eyes 4U, Optiker Rynger
Aros Bygg & Förvaltning AB
Bergrummet-Tidö Collection
Leklust i Västerås City
Västerås Summer Meet
VLT
Svensk Cater
Cloetta

”Tillsammans genomför nu många goda krafter i vår stad en mängd små och stora projekt för att utveckla centrala Västerås. Målet är att skapa en stadskärna där vi alla har större chans att trivas, träffas och njuta av livet. Det ska bli mera Mälaren, grönt och skönt. Det ska bli mera aktiviteter, liv och rörelse. Det ska bli Sveriges bästa city.”