Vinnarna korades vid Västerås årliga näringslivsgala Guldstänk

Novige

Årets Marknadsförare 2019

Björklunds Kafferosteri

Motiveringar och kontaktuppgifter finns längre fram i pressmeddelandet.

Årets Företagare 2019

Niclas Sigholm, Sigholm Tech AB

Motivering:Niclas Sigholm driver sin snabbt växande verksamhet med fokus på hållbar utveckling och innovativ teknik. Visionen är ett trivsammare Västerås och en bättre värld. Med sin förmåga att skapa smarta kundlösningar, bygga en stark företagskultur och göra skillnad i samhället är drömmen snart verklighet.

Namn: Niclas Sigholm, ägare och VD,

E-post: niclas.sigholm@sigholm.se

Telefonnummer: +46 70-290 60 09

Hemsida: Sigholm.se

Övriga nominerade: SN Fordonsinredning AB och Imperia fastigheter AB

Utdelare: Företagarna Västerås.

Kontakt: Thomas Gislerud ordförande,070-1905880, thomas@gislerud.com

Årets Nystartare 2019

Malacon Infrastructure AB

Motivering: Hållbara lösningar, transparens och hög kvalitet har gett Malacon Infrastructure AB en stark tillväxt i både omsättning, lönsamhet och personal. Med en klar tillväxtstrategi där balans i livet, medarbetarnas väl och kunderna i fokus, har de målet att bli ett framgångsrikt företag i sin bransch. Och som goda förebilder har de redan bevisat att man är på rätt ”väg”.

Namn: Sara Gunstad Selin, VD och ägare

E-post: sara.gunstadselin@malacon.se

Namn: Anna Söderberg, styrelseordförande och ägare

E-post: anna.soderberg@malacon.se

Hemsida: www.malacon.se

Övriga nominerade: Digiwise AB och NL Måleriet i Mälardalen AB

Utdelare: ALMI Mälardalen

Kontakt: Billy Bergåker, VD, 021-10 78 04, billy.bergaker@almi.se

Årets Exportföretag 2019

Radscan

Motivering: Radscan har lyckats med bedriften att under lång tid ha mycket god exportutveckling. En framgångsfaktor är att företaget har personal som är engagerade och delaktiga. Allt fler kunder ser vinster med det arbete företaget gör, vilket leder till en ökad expansion på exportmarknaden. Företaget har med hjälp av sina produkter sett till att världen blivit mer miljövänlig. För att citera bolagets VD: Det är superhäftigt att bidra till en renare värld.

Namn: Helena Roos, General Manager

E-post: helena.roos@radscan.se

Hemsida: radscan.se

Övriga nominerade: EDR Medeso och Toul Meditech

Utdelare: Handelskammaren Mälardalen, Länsförsäkringar Bergslagen, PwC.

Kontakt: Anna Holmström, Regionchef Handelskammaren Mälardalen, 076-677 41 02, anna@handelskammarenmalardalen.se

Årets Hållbarhetspris 2019

Modexa

Motivering: Modexa tar ansvar för hela hållbarhetskedjan. Genom att göra hållbarhet till sin affärsmodell är företaget en stark inspiratör och förebild i branschen. Med nytänkande och mod vågar de gå i bräschen för ett nytt sätt att renovera - med den hållbara metoden.

Namn: Torgny Hellberg, VD

E-post: torgny.hellberg@modexa.se

Namn: Ann-Kathrin Espelin, Hållbarhetsstrateg

E-post: ann-kathrin.espelin@modexa.se

Tel: 0736 – 63 84 02

Hemsida: https://modexa.se/

Övriga nominerade: Golv & Tak och Länsförsäkringar Bergslagen

Utdelare: Västerås stadKontakt: Maria Spennare, strateg, 021-39 51 00, maria.spennare@vasteras.se

Årets Innovatör 2019

Novige

Motivering: Novige kan med sitt nytänkande förändra landskapet i sin bransch. Med traditionella metoder och tankar, ihopkopplade på ett nytt sätt, så bevisar innovatören redan konkurrenskraftiga resultat. Folkets röst och juryn vågar säga att denna innovation har möjlighet att omvandla en av vår tids svåra utmaningar till en tillväxtpotential.

Namn: Jan Skjöldhammer, Grundare, VD och ägare

E-post; jan.skjoldhammer@noviocean.energy

Hemsida: https://noviocean.energy/

Övriga nominerade: Gyghub och Skira

Utdelare: ALMI Mälardalen

Kontakt: Billy Bergåker, VD, 021-10 78 04, billy.bergaker@almi.se

Årets Marknadsförare 2019

Björklunds Kafferosteri

Motivering: Det här är smart och äkta marknadsföring när den är som bäst. Men så blir det förstås när allt börjar med lite nörderi och ett genuint intresse för att dela med sig till andra av sin passion.

Björklunds Kafferosteri tar oss tillbaka till rötterna och den enklaste formen av relationsmarknadsföring: Att göra något bra och sedan dela med sig till andra för att locka kunder. I det här fallet är utmaningen extra stor, eftersom det gäller något som de flesta av oss har en stark relation till.

Vår vinnare har byggt upp en stor kännedom och en engagerad grupp ambassadörer på hemmaplan, och har på så sätt stadigt ökat på kundkretsen. En del av lösningen är den strategiska namnsättningen av produkterna och den snygga och genomtänkta designen. Plötsligt har man tagit positionen som västeråsarnas självklara gå-bort-present.

Nu är det dags att ta steget ut på den globala arenan. Nästa utmaning blir att få Syd-Korea att älska, och brygga sitt eget, västeråskaffe.

Namn: Johan Björklund, Grundare

E-post: johan@bjorklundskaffe.se

Namn: Fredrik Zetterberg, Marknadschef

E-post: fredrik@westras.com

Hemsida: www.bjorklundskaffe.se

Övriga nominerade: Farbror Grön och Ung Företagsamhet i Västmanland

Utdelare: Marknadsföreningen i Västerås.

Kontakt: Cecilia Cedervall, ordförande, cecilia.cedervall@vasteras.se, 076-569 35 36

För frågor angående Guldstänk kontakta Västerås marknad & näringsliv:

Evenemangsansvarig samt press & media: Ann-Sophie Sund, ann-sophie.sund@vasteras.se, 021-39 01 26

Guldstänk – historia

Näringslivsgalan Guldstänk skapades från början för att det fanns ett behov av förebilder och ambassadörer för företagande, innovationer och marknadsföring i Västerås.

Genom åren har företagare, organisationer, innovatörer och marknadsförare hyllats för deras insatser och arbete. Deltagare har minglat och skapat nätverk och kontakt. Genom att lyfta duktiga näringsidkare skapas en stolthet och ett driv att bidra till Västerås utveckling och tillväxt.

Detta har bidragit till att Guldstänk blivit en årlig återkommande näringslivsgala där nya nominerade och vinnare föds och utvecklas. Arrangörsgruppen ser i stort sett ut som den gjorde från start 2004 och galan lockar idag dryga 900 deltagare.

www.guldstank.se

www.facebook.com/guldstank

Instagram: @guldstank, #guldstänk

Guldstänk är Västerås största nätverksträff där syftet är att hylla det företagsamma Västerås. Utmärkelserna delas ut för att inspirera och motivera samt premiera företagsamma företagare och organisationer som utvecklar sina verksamheter och förverkligar sina visioner i Västerås.

Arrangörer är: Företagarna Västerås, Almi Mälardalen, Handelskammaren Mälardalen, Marknadsföreningen i Västerås samt Västerås stad.

• guldstänk
  • näringslivsgala
  • näringsliv västerås

Västerås Marknad & Näringsliv AB är Västerås stads marknads- och näringslivsbolag, och har som uppdrag att i samverkan med näringslivet, offentliga verksamheter, akademi och civilsamhället bidra till att öka Västerås attraktionskraft och utveckling. Bolaget arbetar strategiskt och operativt med att förtydliga och öka Västerås närvaro regionalt, nationellt och internationellt samt bidra till ökad kunskap, fler besökare och etableringar. Västerås Marknad & Näringsliv arbetar utifrån tre huvudsakliga varumärken: Visit Västerås, Invest Västerås och expectrum. Det finns även en enhet som arbetar operativt med att genomföra strategiska evenemang.