Kollektivtrafiken makar på sig när löparna intar stan

På lördag när det är dags för årets upplaga av Göteborgsvarvet, tar spårvagnar och bussar lite andra vägar än vanligt i stan. Alla löpare åker gratis med kollektivtrafiken i Göteborg till och från start och mål. Kollektivtrafiken tar andra vägar Mellan ca klockan 14.30 och 19.00 lägger vi om kollektivtrafiken och stänger av vissa hållplatser. Paddanbåtarna och extra bussar kör i skytteltrafik mellan Brunnsparken och Centralstationen. Följande spårvagnslinjer får ändrade körvägar: 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 och 11. Linje 14 dras in mellan cirka klockan 15.00-18.30. Linje 8 och linje 13 kör ordinarie vägar. Extravagnar kör mellan Härlanda-Svingeln-Centralstationen-Domkyrkan-Järntorget-Linnéplatsen och Högsbotorp mellan cirka klockan 12.30-14.30. Man kan även med fördel åka kollektivt från Korsvägen till Marklandsgatan med spårvagnslinje 8. Följande busslinjer får ändrade körvägar mellan cirka klockan 15.00-18.45: 16, 20, 40, 42, 45, 45X, 49, 50, 52, 60, 86, 87, 90, 91, 99, 753, 760, 764 och 765. Följande busslinjer får ändrade körvägar mellan cirka klockan 14.30-18.45: Grön och Röd Express, samt Flygbussen. För mer information om enskilda linjer se www.vasttrafik.se 35 000 löpare erbjuds fria resor med kollektivtrafiken i Göteborg Alla löpare som ska springa Göteborgsvarvet får åka gratis med kollektivtrafiken till och från varvet. Nummerlappen eller startbeviset gäller som biljett i kollektivtrafiken inom Göteborgs kommun, samt på pendeltågen mellan Kungsbacka och Göteborg och mellan Alingsås och Göteborg under hela dagen. Göteborgsvarvet i samarbete med Västtrafik erbjuder för tredje året i rad fria resor med kollektivtrafiken för löparna, vilket även medför en minskad miljöpåverkan och minskat trafikkaos som annars lätt uppstår vid större evenemang. (Nummerlappen gäller inte som biljett på Flygbussarna eller för resor med nattrafiken. Den gäller inte heller för deltagare i Lilla Göteborgsvarvet söndagen den 14/5.) För mer information: Erika Åkerblom, trafikplanerare, Västtrafik Göteborgsområdet, 031-62 93 28, 0705-63 59 09. Andreas Almquist, affärsutvecklare, Västtrafik Göteborgsområdet, 031-62 92 20, 0705-62 92 11. Anna Hiller, informationsansvarig, Västtrafik i Göteborgsområdet, 031-62 92 29, 0708-42 41 31. Västtrafik ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Verksamheten omfattar buss- och tågtrafik, spårvagns- och skärgårdstrafik och drivs i fyra dotterbolag som i huvudsak ansvarar för kollektivtrafiken i respektive område. Verksamheten omfattar även anropsstyrd trafik som t.ex. sjukresor, färdtjänstresor, skolskjuts m m. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Västtrafik ägs av kommunerna i Västra Götaland och Regionen. Moderbolaget finns i Skövde och dotterföretagen finns i Göteborg, Borås, Vänersborg och Skövde. Företaget har 180 anställda.

• Lokal/regional påverkan

• Västra Götaland

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.

Västtrafiks presstjänst