Strejk påverkar båttrafiken i Göteborg

I natt klockan 00:00 tas några fartyg ut i strejk. Det innebär indragna turer i båttrafiken på Göta Älv och i Göteborgs södra skärgård.

Båttrafiken i Göteborg körs på entreprenad av Styrsöbolaget. Förhandlingar om kollektivavtal mellan Almega och Sveriges Fartygsbefälsförening har strandat. Det innebär att fartygsbefälen på ett par av Styrsöbolagets färjor tas ut i strejk.
Strejken innebär indragna turer i båttrafiken på Göta Älv, linjerna Älvsnabben och Älvsnabbare. Även vissa båtturer i Göteborgs södra skärgård dras in. Mer information om indragna turer finns nedan, samt på www.vasttrafik.se

Linje 181 Södra skärgården
Samtliga turer som körs med Skarven är indragna. Söndag gäller det även de kvällsturer som trafikeras av "Vipan eller Skarven". Turerna framgår i tidtabellen.

Linje 180 Älvsnabben
Måndag-fredag:
Samtliga turer från Lilla Bommen med avgång hela timmar (minuttalet 00) och från Klippan halva timmar (minuttalet 30) är indragna. Dessutom är samtliga turer efter klockan 21:00 indragna.
Lördag:
Samtliga turer från Lilla Bommen med avgång hela timmar (minuttalet 00) och från Klippan halva timmar (minuttalet 30) är indragna. Dessutom är samtliga turer före klockan 11:30 indragna.
Söndag:
Samtliga turer är indragna.

Linje 183 Älvsnabbare
Samtliga turer som körs av Älvsnabbare på sträckan Rosenlund-Lindholmspiren och åter är indragna. Resenärer kan åka med Älvsnabben som dock bara går en gång i timman på denna sträcka. Se även under linje 180 Älvsnabben.

Lennart Löfberg, affärsområdeschef Göteborgs stadstrafik, Västtrafik, 0708-62 92 44
Magnus Arnström, VD, Styrsöbolaget, 031-69 64 01
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
Västtrafik finns till för alla som reser kollektivt i Västra Götaland. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Vi ägs av kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen. Huvudkontoret finns i Skövde och lokalkontor finns i Borås, Göteborg, Skövde och Vänersborg. Västtrafik har cirka 200 anställda och 6 500 förare kör för företaget. Varje dag görs en halv miljon resor med våra 2 300 fordon, vilket motsvarar 24 000 mil.
VÄSTTRAFIK AB, Box 123, 541 23 Skövde. Besöksadress: Stationsgatan, Resecentrum. Tel: 0500-46 44 00 Fax: 0500-48 91 48. Styrelsens säte: Skövde, org.nr. 556558-5873, www.vasttrafik.se

• Transport

• Västra Götaland

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.

Västtrafiks presstjänst