Den levande innergården på Docenten, Campus i Växjö. Bild: Växjöbostäder AB

Efter justerade budget – sänkta hyror på Docenten på Campus

I veckan tog styrelserna för Växjöbostäder och Växjö kommunföretag beslutet att justera investeringskalkylen, och därmed sänka hyrorna, för kv Docenten på Campus. Man menar att marknaden idag ser annorlunda ut jämfört med för två år sedan då beslutet om hyrorna togs.

Marknaden på och runtomkring Campus har förändrats de senaste två åren. Flera aktörer har etablerat sig på området och det byggs kontor, bostadsrätter och hyresrätter. Detta gör att Växjöbostäder nu ändrar sin tidigare investeringskalkyl för Docenten. Den tidigare kalkylen bygger på de kostnader och risker som finns med investeringen. I och med att risken i området nu bedöms lägre kan man sänka kravet på avkastningen och därmed sänka hyrorna. Att förändra kalkylerna nära inflytt är inget ovanligt, Maria Säterdal, VD på Växjöbostäder, berättar:

Det är inte ovanligt att man uppdaterar kalkylerna för en nybyggnation, det har vi gjort förut. På två år händer mycket och all nybyggnation i området gör att vi nu kan förändra våra tidigare kalkyler och därmed sänka de tidigare satta hyrorna med drygt 480:-/mån för en 1 rokv.

Maria Säterdal fortsätter:

Vi bedömer inte längre risken med investeringen lika stor. Det gör att vi kan sänka vår riskbedömning och ändå behålla en marknadsmässig avkastning.

Projektet har löpt på enligt plan och väckt stor uppmärksamhet både lokalt och internationellt. Sedan byggstart har Docenten haft drygt 500 personer på studiebesök som varit nyfikna på både byggtekniken och den tredimensionella fastighetsbildningen med ICA. Studentbostäderna i trä är färdigbyggda i fabrik och har sedan monterats på varandra ute på arbetsplatsen.

Vi är glada att vi nu kan sänka hyrorna något och att fler kan ta del av våra 248 nya studentbostäder. Docenten har varit ett framgångsrikt och rekordsnabbt projekt som förutom att skapa nya hyresrätter också skapat nya arbetstillfällen lokalt, avslutar Anders Bengtsson (C), styrelseordförande på Växjöbostäder.