Vy över Tallgården och området Araby.

Pressinbjudan: Första spadtaget för 122 nya bostäder i Araby

Den 28 september är det dags för det första spadtaget för 122 nya bostäder i Araby. Spadtaget tas av Rene Jaramillo, ordförande i Växjöbostäder och Håkan Stjernqvist, vd Dynacon.

Med spadtaget startar bygget för 98 bostadsrätter och 24 ägarlägenheter som ger ytterligare två upplåtelseformer i området.

– Växjöbostäder visar nu vägen och bidrar till att äntligen ge människor möjlighet att äga sin bostad i Araby, ett område med bara hyresrätter. Alla vet att en mångfald av boendeformer är en nyckel för att bygga staden och viktigt för områdets utveckling, kommenterar René Jaramillo, ordförande i Växjöbostäder.

Totalt kommer tre flervåningshus att byggas. När det nu ges möjligheten att äga sitt boende så satsar Växjöbostäder på större lägenheter, som är mindre vanligt i området, men även på lite mindre lägenheter. Bostadsrätter om 1-5 rum och kök och ägarlägenheter om 2-4 rum och kök. Byggnaderna ska byggas med 55 kwh/kvm/år.

Husens placering är vid och intill mötesplatsen Tallgården. På den södra delen av fotbollsplanen placeras 52 bostadsrätter, fördelat på nio våningsplan. De 24 ägarlägenheterna fördelat på sex våningsplan, placeras på den norra delen av fotbollsplanen. Resterande 46 bostadsrätter ska byggas där den tidigare förskolan Tallhöjden ligger idag, lägenheterna är fördelade på åtta våningsplan.

– Det känns roligt och spännande att bygget nu startar igång. Vi som bostadsbolag har en viktig roll och uppgift att fortsätta utveckla Araby genom nybyggnation och nya upplåtelseformer så att hela Växjö blir hållbart, kommenterar Maria Säterdal, vd för Växjöbostäder.

Den yttre miljön runt Tallgården och det nya flerbostadshuset kommer att ses över med fokus på trygghet, öppet för alla och att området blir en helhet med torget Alabastern.

Varmt välkomna att delta under spadtaget!

Dag och tid: Den 28 september kl 12.00-13.00.

Var: Fotbollsplanen vid Hjalmar Petris väg 2, Växjö.

Kortfakta

Antal bostadsrätter: 98

Storlekar: 4 st femmor, 17 st fyror, 15 st treor, 32 st tvåor, 13 st 1,5:or, 17 st ettor

Antal ägarlägenheter: 24

Storlekar: 6 fyror, 11 treor, 7 tvåor

Antal flervåningshus: 3

Entreprenör: Dynacon Construction AB

Arkitekt: Gunilla Gustavsson, Tengbom

Regioner

Catharina Rydberg Lilja

Presskontakt Vd 0470-59 91 30
Linda Rydh Willhammar

Vi skapar möjligheter ­– för både människor och Växjö kommun

Vid årsskiftet 2022/2023 förenades Vidingehem och Växjöbostäder under ett namn - Vidingehem. Vi är ett allmännyttigt bostadsbolag och en del av Växjö kommun med lägenheter i såväl Växjö stad som i de kringliggande orterna – från Uråsa i söder till Lammhult i norr. Med cirka 140 medarbetare, drygt 11 000 lägenheter och cirka 54 000 kvm kommersiella lokaler är vi en stor aktör i hela Växjö kommun.

Vidingehem