Odlingslådor på Tallgården

Pressinbjudan: Växjöbostäder bjuder in till skördefest

Vid odlingarna i Växjöbostäders områden trollar kocken Emil Alldén fram fantastiska smaker. Över öppen eld tillagas årets skörd från Ekobacken och Råshult. Strax efter lunch börjar det skramla i grytorna och nyfikna hyresgäster tittar förbi. Ryktet går om att något är på gång i kvarteret.

Det är Växjöbostäder tillsammans med Friluftsfrämjandet, Studiefrämjandet och Röda Korset som bjuder in till skördefest.

- Odlingarna i våra bostadsområden stärker sammanhållningen mellan grannar, det ökar trivseln och är ett verkligt exempel på hur Växjöbostäder genom dialog med våra hyresgäster möter deras önskemål och utvecklar det ekologiska och det sociala hållbarhetsarbetet i praktiken, kommenterar René Jaramillo, ordförande i Växjöbostäder.

- Arrangemanget har blivit en succé, bekräftar mötesplatsutvecklare Anna Fäldt på Växjöbostäder.

Mellan 35 och 70 grannar har spontant dykt upp vid varje tillfälle. Skördefesterna arrangeras vid odlingsplatserna som finns i flera av Växjöbostäders områden.

- Vi har fått ett fantastiskt gensvar från våra hyresgäster. Över en tallrik varm mat har grannar lärt känna varandra. Häpet har man upptäckt att man bor i samma trappuppgång. Förståelse och trygga relationer bildas. Det är en central del med arrangemanget av våra skördefester”, menar Anna.

Näst i tur är odlingarna vid Tallgården på Hjalmar Petris väg 4A den 28 september kl. 15.00-17.00.
Varmt välkommen!

Kontaktperson:
Anna Fäldt, mötesplatsutvecklare Växjöbostäder
anna.faldt@vaxjobostader.se
Telefon 0470- 59 91 17

Regioner

Catharina Rydberg Lilja

Presskontakt Vd 0470-59 91 30
Linda Rydh Willhammar

Vi skapar möjligheter ­– för både människor och Växjö kommun

Vid årsskiftet 2022/2023 förenades Vidingehem och Växjöbostäder under ett namn - Vidingehem. Vi är ett allmännyttigt bostadsbolag och en del av Växjö kommun med lägenheter i såväl Växjö stad som i de kringliggande orterna – från Uråsa i söder till Lammhult i norr. Med cirka 140 medarbetare, drygt 11 000 lägenheter och cirka 54 000 kvm kommersiella lokaler är vi en stor aktör i hela Växjö kommun.

Vidingehem