Baksidan av Vallen Norra, Växjöbostäders hyresrätter i kvarteret Vallen.

Växjöbostäders och Midrocs projekt är nominerat till träbyggnadspris

Växjöbostäders och Midrocs gemensamma bostadsprojekt Vallen i Växjö har nominerats till Växjö Träbyggnadspris. Priset delas ut av Växjö kommun i syfte att belöna, uppmuntra och sprida kunskap om träbyggnation.

Bostadsområdet Vallen ligger mellan Växjösjön och Bergundasjön med blandade upplåtelseformer. Totalt består kvarteret av 26 radhus i två plan och 172 lägenheter i flerbostadshus, fyra till åtta våningar höga. Kvarteret bidrar till Växjö kommuns träbyggnadsstrategi och stärker Växjös position som den moderna trästaden.

- Vi är oerhört stolta över nomineringen till Växjö Träbyggnadspris. I ett fint samarbete med Midroc och Arkitektbolaget har vi skapat ett nytt träkvarter med hyres- och bostadsrätter samt ägarlägenheter. Här erbjuder Växjöbostäder fina hyresrätter, i varierande storlek, på ett naturskönt läge, säger Anders Bengtsson (C), styrelseordförande Växjöbostäder.

Nomineringen avser området Norra Vallen där Växjöbostäder har 60 lägenheter från 1 rok till 4 rok. Stort fokus har lagts på att nyttja det unika läget mellan skog och sjöar. Samtidigt har arkitekturen varit viktig och man har också fokuserat på hög kvalitet i materialvalen.

- Vallen är ett gott exempel på ett bostadsområde med stora förutsättningar för social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet tack vare blandade upplåtelseformer, höga boendekvaliteter och modern arkitektur i trä, säger Carina Herbertsson, projektchef på Växjöbostäder.

Det goda samarbetet parterna emellan har möjliggjort ett effektivt projekt. Anders Persson, biträdande affärschef på Midroc, berättar:

- I projektet Vallen har vi velat visa att det är möjligt att skapa väldigt fina boendemiljöer och samtidigt effektivisera byggprocessen av bostäder i trä.

Växjö kommuns nyinstiftade utmärkelse delas ut för första gången den 25 oktober. Det går till en eller flera aktörer inom akademi, näringsliv eller offentlig sektor och ska avse en särskilt god prestation inom byggnation, ingenjörskonst, teknisk innovation eller närliggande insatser med fokus på träbyggande och god arkitektur. Övriga nominerade är bostadssrättsprojekten brf Pelarsalen och brf Strandsnäckan.

-Tre fantastiska projekt som alla är unika, tillhör den moderna trästaden och är del av anledningen till att Växjö blivit utnämnd till årets arkitekturkommun 2018, säger kommunstyrelsens ordförande Anna Tenje (M).

Juryns motivering till nomineringen av Vallen:

"De fem charmiga excentriska gavlarna i olika höjder sammankopplade med stora glasade balkongstrukturer ger bebyggelsen sin starka särpräglade karaktär. Bostädernas storlek och utformning har stor variation och från balkongerna upplevs vackra vyer utöver sjöarna, naturen och in över staden. Genom långt, uthålligt och envist samarbete mellan flera parter har projektet försetts både med äganderätter, bostadsrätter och hyresrätter men också prov på olika byggtekniska lösningar i trä, vilket tydligt markerar en medveten strävan efter att uppnå social hållbarhet, kunskapsutveckling och helt klart resulterat i minskad klimatpåverkan. Fasaderna i massivträpanel och cederspån ger byggnationen en känsla av gedigen, traditionell träbyggnation med modernt uttryck. Bebyggelsen har genom sin intressanta siluett gett ett karaktärsfullt tillskott till Växjö skyline."

Fakta

Bostadsområdet Vallen består totalt av 26 radhus och 175 lägenheter på Sjövallavägen i Växjö. Kvarteret består av blandade upplåtelseformer. Växjöbostäder äger och förvaltar 5 radhus och 60 lägenheter. På Norra Vallen, som är nominerad till priset, har Växjöbostäder 60 hyresrätter.

Fastighetsutvecklare: Midroc och Växjöbostäder
Arkitekt: Arkitektbolaget
Entreprenör för Växjöbostöder: Värends entreprenad
Entreprenör för Midroc: GBJ Bygg AB

För ytterligare information:

Carina Herbertsson, Projektchef Växjöbostäder, 0709-45 85 02
Jennie Isberg, Kommunikationschef Växjöbostäder, 0708-929289
Anders Bengtsson, Styrelseordförande Växjöbostäder, 0706-06 56 19

Taggar

Vi är ett kommunägt bostadsbolag i Växjö. Totalt har vi drygt 9 000 lägenheter, varav ca. 2 100 studentlägenheter och 44 700 kvm lokaler. Hos oss arbetar ca 100 medarbetare inom olika yrkesområden.

René Jaramillo (M)

Presskontakt Styrelseordförande 073-529 52 32