Radical Art UF tillsammans med prisutdelaren Sofie Nielsen från Växjö Energi.

Radical Art UF vann årets tävling i hållbart företagande

I går var det finaldags för tävlingen Hållbart företagande. Tävlingen arrangeras av Ung Företagsamhet Kronoberg och tävlingsvärd var för fjärde året i rad Växjö Energi. Vinnaren Radical Art UF:s affärsidé är att måla tavlor med normkritiska motiv som sedan trycks upp till posters. Motiven har starka budskap som kompletteras med citat i syfte att motarbeta de normer som finns i samhället. Genom färg och form vill de låta penslen visa vägen till en kärleksfull omvärld och ett mer fördomsfritt Sverige.

Eleverna bakom UF-företaget studerar vid ProCivitas Privata Gymnasium. De utsågs som vinnare av en jury bestående av representanter från det lokala näringslivet.De femton finalisterna fick muntligen presentera sin affärsidé för juryn under tio minuter och juryn fick sedan även ställa frågor utifrån uppsatta tävlingskriterier. Vinnaren Radical Art UF får, förutom pengar, representera Kronoberg på SM i UF-företagande den 8-9 maj i Stockholm. Radical Art UF vann med följande motivering:

I hård konkurrens har detta UF-företag på ett nytänkande och slagkraftigt sätt föreslagit en lösning på en stor samhällsutmaning. Företagets produkt ligger rätt i tiden då den tilltänkta köparen ges möjlighet att påverka och visa sin vilja till förändring. Företaget har inkluderat etiska, empatiska och estetiska dimensioner i sin produkt. Den ekonomiska kalkylen är hållbar. Med försäljning efter beställning och marknadsföring via sociala medier minimerar man miljöpåverkan i försäljningen. Vi tror att företaget på sikt kan skapa förändring.”

– Hållbarhet är viktigt för oss på Växjö Energi och vi är därför väldigt glada över att se att så många unga företagare är så duktiga på att fokusera på hållbarhet, och se till hela kedjan. Vi önskar Radical Art UF all lycka till på SM i maj, säger Sofie Nielsen på Växjö Energi, som var juryns ordförande.

Tävlingens syfte är att UF-företagarna ska förstå sambandet mellan entreprenörskap och hållbart företagande för att därmed kunna bidra till ett mer hållbart samhälle.

Övriga finalister som var tävlande på mäss- och tävlingsdagen den 9 mars var:

Ocean Aim UF
Träningsglädje UF
Radical Art UF
Tree Towels UF
Din Framtid UF
R.E.D UF
EVEL UF
Interuse UF
Skintastic UF
Bemöt oss UF
H2OPE UF
Foodgasm UF
Soda Popz UF
Equality UF
Osem rengöring UF

Växjö Energi AB (Veab) erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom el, fjärrvärme och fjärrkyla i Växjö kommun. Genom vårt dotterbolag Wexnet erbjuder vi även bredband på flera orter i Kronobergs län. Växjö Energi ägs av Växjö kommun och 2015 var omsättningen 670 miljoner kronor.