Gå direkt till innehåll

Kategorier: energi

  • Växjö Energi aviserar ingen höjning av fjärrvärmepriset inför 2027

    Växjö Energi höjer inte fjärrvärmepriset inför 2027. Prisbeskedet är ett resultat av flera års effektiviseringar och kostnadsbesparingar. Genom att utveckla verksamheten och arbeta smartare har företaget kunnat möta ökade kostnader utan att föra dem vidare till kunderna.

    Flygbild över Växjö stad
  • Castellum i samarbete med Växjö Energi – testar Fjärrvärme Flex

    Fjärrvärme Flex tar nästa steg. Växjö Energi inleder nu ett samarbete med Castellum för att testa lösningen i två kontorsbyggnader i Företagsstaden I11 i Växjö. Genom att utnyttja fastigheternas naturliga värmetröghet som buffert kan effektuttaget justeras automatiskt, utan att inomhusklimatet påverkas. Utvärderingen sker hösten 2026.

    Daniel Sjödén, Växjö Energi, och Harald Trygg, Castellum.
  • Växjö Energi förändrar elnätsavgiften - ingen effektavgift på sommaren

    Växjö Energi förändrar sin modell för effektavgift i elnätet. Från och med den 1 augusti tas effektavgiften bort under perioden april–oktober, och från november införs en säsongsanpassad modell. Effektavgiften gäller då november–mars, vardagar klockan 07–20, när elnätet är som mest belastat. Beslutet fattades den 4 maj av styrelsen.

    Elnätsledningar
  • Kraftfull satsning gör att Växjö kan växa

    Växjö växer snabbt och kommer snart att nå 100 000 invånare, enligt SCB:s statistik. Företagsklimatet är expansivt och med energiomställningen mot mer elkraft krävs det att elnätet byggs ut och moderniseras.

  • Vi blir en pusselbit i elförsörjningen

    Längst norrut på det flera kvadratkilometer stora området Nylanda växer Micropowers nya anläggning fram. Här ska företaget samla kontor och all produktion i Växjö. För värme och kyla i fastigheten har de valt Växjö Energi – inte minst för elförsörjningens skull.

  • Växjö Energi får klartecken för ökad spänningsnivå

    Energimarknadsinspektionen (Ei) har godkänt Växjö Energis ansökan om en högre spänningsnivå för sin nätkoncession. Med den nya nätkoncessionen ökar den högsta spänningen i nätområdet från 20 kV till 72,5 kV, vilket är bland de högsta nivåerna när det gäller områdeskoncession för lokalnät i Sverige.

  • Ovanligt kylig januari påverkade fjärrvärmeanvändningen

    Januari 2024 har präglats av ovanligt kyliga temperaturer i Växjö liksom på många andra håll i landet, enligt SMHI. Det har resulterat i ökad energianvändning för många villa- och fastighetsägare. Här presenterar Växjö Energi enkla tips för att spara energi.

  • Malmö föreslås som nod för koldioxidlagring

    En viktig pusselbit av den sydsvenska satsningen på att fånga in och lagra koldioxid har nu fallit på plats. Projektet CNetSS*, som leds av Växjö Energi, har valt huvudalternativ för mellanlagring av koldioxid innan transport till slutlagring. Valet föll på Malmö och Copenhagen Malmö Ports terminaler i Norra Hamnen, där en nod för mellanlagring och omlastning föreslås av projektet.

  • Växjö Energi erbjuder sommarjobb som Framtidsspanare

    Sommarjobbet pågår under en veckas tid och vänder sig till tjejer som ska börja nian i höst och är nyfikna på ett framtida yrke inom energibranschen.
    Under veckan kommer femton tjejer att få gå på spännande studiebesök på Växjö Energi och hjälpa till att omvärldsspana. Spaningen sker genom grupparbeten, där deltagarna är med och skapar korta filmer, som presenteras på avslutningsdagen. Tjejerna

    Blommor
  • Växjö kommun uppnår bredbandsmålet för 2025 redan nu

    98,7 procent av hushållen i Växjö kommun har nu tillgång eller närhet till bredbandstäckning om minst 1 Gbit/s. Det betyder att regeringens bredbandsmål om 98 procent bredbandstäckning till år 2025 är uppnått. Genomsnittet för Wexnets fyra ägarkommuner ligger på 97,4 procent.

  • Sydsvenskt projekt för koldioxidinfångning får statligt stöd

    Nu startar ett nytt samverkansprojekt för infrastrukturlösningar för transport och permanent lagring av infångad koldioxid, CNetSS (Carbon Network South Sweden). Projektet leds av Växjö Energi och ska bidra till att skapa hållbara och kostnadseffektiva lösningar för en regional koldioxidinfrastruktur i Sydsverige. Energimyndigheten har beviljat stöd med cirka 2,5 miljoner kronor.

  • Växjö Energi leder sydsvenskt projekt för koldioxidinfångning – får statligt stöd

    Nu startar ett nytt samverkansprojekt för infrastrukturlösningar för transport och permanent lagring av infångad koldioxid, CNetSS (Carbon Network South Sweden). Projektet leds av Växjö Energi och ska bidra till att skapa hållbara och kostnadseffektiva lösningar för en regional koldioxidinfrastruktur i Sydsverige. Energimyndigheten har beviljat stöd med cirka 2,5 miljoner kronor.

    Sandviksverket i skymning
  • Växjö Energi erbjuder sommarjobb som Framtidsspanare

    Växjö Energis uppskattade ”Energi för tjejer” går nu vidare under namnet ”Framtidsspanarna”. Sommarjobbet pågår under en veckas tid och vänder sig till tjejer som ska börja nian i höst och är nyfikna på ett framtida yrke inom energibranschen.

  • Solceller ska driva Vida Arena

    Växjö Lakers tecknar idag ett avtal med Växjö Energi om installation och drift av en 1 917 m2 stor solcellsanläggning på Vida Arenas tak. Arenan kommer samtidigt få tio nya laddplatser för bilar.

  • Växjö Energi först ut med att testa ny teknik för att fånga in koldioxid

    Forskare vid Lunds universitet utvecklar en ny teknik för koldioxidinfångning som kräver betydligt mindre energi än tidigare metoder. Den nya tekniken ska testas vid tre svenska kraftvärmeverk. Först ut att testa tekniken är Växjö Energi och planen är att installera pilotanläggningen på Sandviksverket i april 2022. Energimyndigheten bidrar med statligt stöd.

Visa mer