Växjö Linnaeus Science Park inleder samarbete med AI Sweden

Växjö Linnaeus Science Park inleder samarbete med AI Sweden

Under en tid har Växjö Linnaeus Science Park och AI Sweden diskuterat möjligheterna med ett samarbete och starten är mycket efterlängtad. Det kommer att finnas en resurs på plats på Växjö Linnaeus Science Park som jobbar nära AI Sweden för att möta de behov som finns inom företag i just denna region. Resursen kommer att inrikta sig på att sprida kunskap och skapa nätverksmöjligheter där företag och offentlig sektor kan få stöd och hjälp att driva frågorna internt i respektive organisation.

- AI är en kraftfull teknik under stark framfart som skapar nya möjligheter för svenska förtag. Genom att bygga kunskap och ta steg mot användning av AI kan vi främja innovation, öka produktivitet och förbättra konkurrenskraft. Samarbetet med AI Sweden ger vi olika typer av organisationer möjligheten att förstå och strategiskt implementera AI för att maximera dess värde oavsett bransch, säger Fredrik Lindblad, vd för Växjö Linnaeus Science Park.

Samarbetet kommer att främja innovation och hållbar utveckling och innebär en större etablering av tillämpad artificiell intelligens (AI) inom Kronobergs län. AI Sweden är landets nationella center för tillämpad AI och samlingspunkt för över 120 partners från offentlig och privat sektor samt akademin. Genom att gå med i detta nätverk agerar Växjö Linnaeus Science Park som en drivkraft för att främja användningen av AI bland företag och organisationer i Kronobergs län. Tillsammans strävar vi efter att skapa hållbart värde och lösa samhällsutmaningar med hjälp av AI.

- Samarbete är ett grundfundament för hur AI Sweden jobbar, och en nödvändighet för att svenska organisationer ska kunna skapa värde med hjälp av artificiell intelligens. Med AI får företag och offentlig sektor nya möjligheter att bland annat jobba på ett mer effektivt sätt, säger Martin Svensson, managing director, AI Sweden.