Växjö Linnæus Science Park tar över Innovationslänken

Växjö Linnæus Science Park tar över Innovationslänken

Innovationslänken för IT och industri i Kronoberg är ett samverkansprojekt för ökad innovation bland små och medelstora företag inom IT/IKT, tillverkning och industri i Kronobergs län. Växjö Linnæus Science Park har från 1 april officiellt tagit över som projektägare efter Videum. Därmed är all science park-relaterad verksamhet som tidigare drivits inom Videum Science Park överlämnad till Växjös nya science park-bolag.

Innovationslänken mål är att stötta små och medelstora företag inom industri och IT i Kronoberg att få kunskap, nätverk och verktyg för innovation i syfte att utveckla affärsmodeller, öka produktion och tillväxt. Halvvägs in i projektet har Innovationslänken bland annat uppnått:

• Utveckling av Linnéuniversitetets Innovationsmaster vars processer flyttats närmare regionens företag och näringsliv.
  • Knutit kontakt med över 50 företag som deltagit eller planeras medverka i projektets nischade samarbetskonstellationer, seminarier, och workshops.
  • Projektet har tagit fram en samverkansmodell mellan Växjö Linnæus Science Park, Linnéuniversitetet och Campus Ljungby.

Fakta om Innovationslänken
Projektmedlemmar
Campus Ljungby, Linnéuniversitetet och Växjö Linnæus Science Park
Finansiärer
Region Kronoberg samt Europeiska regionala utvecklingsfonden via Tillväxtverket
Projekttid
januari 2021 – april 2023

Om Växjö Linnæus Science Park - Där idéer och företag utvecklas

Växjö Linnæus Science Park bildades 2022 och utvecklar verksamheten för att bli den självklara mötesplatsen för entreprenörskap och innovationsdriven företagsutveckling, en samhällsutvecklare som vågar prova nya lösningar på komplexa problem. Detta genom att erbjuda inspirations- och kunskapsevent, allmänna och behovsanpassade workshops samt flera olika labbmiljöer för eget utvecklingsarbete eller i samarbete med andra. Vi vill också medverka till aktiva strategiska affärsnätverk samt gör allt vi kan kring matchmaking för samarbeten och kompetensförsörjning.

Våra fokusområden är valda utifrån näringslivets behov, akademins styrkor och Växjö kommuns intresseområden:
smarta staden, cirkulär ekonomi, digitalisering, skog och trä