Adobe Cabernet Sauvignon i ny kostym

Adobe Cabernet Sauvignon i ny kostym

Eko- och fairtrade-certifierade Adobe Cabernet Sauvignon har funnits på Systembolaget i snart 15 år. Nu byter "vinet med tuppen" till en ny, ljusare etikett. Smaken och det attraktiva priset består.

Adobe bjuder på doft och smak av jordgubbar och svarta vinbär med inslag av peppar, örter och fat. Den kryddiga stilen och druvtypiska strävheten gör att vinet passar perfekt till lagrade hårdostar och charkuterier eller till smakrika pastarätter som cannelloni eller pasta bolognese.

Som ett kvitto på vinets kvalitet tilldelades Adobe Cabernet Sauvignon 2019 en silvermedalj i senaste Decanter World Wine Awards, världens största vintävling med blindprovning. Det är den prisade årgången som nu säljs på Systembolaget; se här om vinet finns i just din butik. Art.nr. 6853, pris: 77 kr.

Emiliana Organic Vineyards grundades 1986 och har kommit att bli världens största producent av ekologiska viner. Hos Emiliana är man övertygade om att hållbara, ekologiska och biodynamiska jordbruksmetoder skapar friskare vingårdar, vilket i sin tur ger högre druvkvalitet. Vinhusets arbete baseras på två grundläggande principer: omsorg om miljön och respekt för de anställda.