Cono Sur Single Vineyard Chardonnay – nu till fyndpris

Cono Sur Single Vineyard Chardonnay – nu till fyndpris

Ett tips till dig som uppskattar fatlagrad chardonnay i den mer eleganta skolan – nu prissänks Cono Sur Single Vineyard Chardonnay (nr. 6522). Här erbjuds ett matvänligt vin med både fyllighet och fräschör från Chiles främsta vitvinsdistrikt Casablanca.

Vinskribenten Bengt-Göran Kronstam, som håller producenten Cono Sur som en av sina favoritproducenter i Chile, ger Single Vineyard Chardonnay högsta betyg och utmärkelsen "FYND" på Vinbörsen.se:

"Redan till ursprungspriset skulle jag vara beredd att fyndstämpla denna chardonnay och när den nu prissänkts med en fjärdedel är det säkert fler än jag som vill få smaka. Gör det!

Doften är mjukt fruktig med drag av saftiga Williamspäron, honungsmelon och gula plommon, tillsammans med ett uns, väl integrerad ek som förstärker den mjuka frukten och ger en mild ton av gräddkola. Detta märks än tydligare i smaken som är snyggt utvecklad med en liten, kryddig skalbeska som ger nödvändig stadga och balans. Det är välgjord och absolut drickfärdigt, perfekt till stekt torsk, liksom annan vit fisk eller kokt kyckling med smålök och champinjoner i en gräddig senapssås."

Cono Sur Single Vineyard Chardonnay finns i dag i drygt 100 systembolagsbutiker runt om i landet, men kan såklart också beställas hem till din lokala butik eller ombud. Länk till Systembolagets produktsida.

Med Single Vineyard-serien vill Cono Sur visa upp diversiteten hos de olika jordmåner och mikroklimat som Chile erbjuder. Druvorna till detta vin kommer från en enskild vingård vid Quebrada Alta cirka sju kilometer från Stilla havet. Här bidrar Humboltströmmen till lägre temperaturer och morgondimma över vingårdarna, vilket ger druvor med bibehållen syra och bra koncentration.

Åsa Wallström

Brand Manager Cono Sur, Casillero del Diablo, Trivento