Skörden i Chile 2020

Skörden i Chile 2020

Säsongen 2019/2020 har varit utmanande för Concha y Toros enologiska team. Vädret var något utöver det vanliga och precis lagom till skörden slog Covid-19 till i landet.

Vädret

I kustnära Limarí, norra Chile, var vädret stabilt och svalt. Något mer utmanande var det i landets centrala och södra delar där temperaturerna var högre än normalt. Flera värmerekord slogs och i Santiago var 2019 det varmaste året som uppmätts sedan 1950.

Nederbörden var under 2019 lägre än normalt i stora delar av landet. Området mellan Casablanca och Maule var extra hårt drabbat med omkring 50-80 % lägre nederbörd än normalt. 2010-2019 har varit det torraste decenniet i Chiles historia.

De höga temperaturerna och den låga nederbörden ledde till att man valde att påbörja skörden två veckor tidigare än normalt. Den tidiga skörden kommer att resultera i viner som överlag bjuder på en frisk och härlig fräschör.

Kvalitet och volym

Kvaliteten på årets skörd var ur ett vinmakningsperspektiv utmärkt. Det torra vädret bidrog bland annat till minimalt med skadeangrepp på druvorna.

Avkastningen är i linje med de beräkningar som gjordes tidigare under säsongen. Endast i Maipo, Colchagua och Cachapoal såg man en något lägre avkastning än förutspått. Ett enastående resultat med tanke på säsongens extraordinära utmaningar.

Det bör noteras att Chile, likt andra Sydamerikanska länder, till dags dato, totalt sätt uppskattas få en avkastning om -12% enligt den internationella organisationen Vine and Wine (OIV).

Covid-19

I och med den komplexa situation som Chile och resten av världen befinner sig har årets skörd varit extra utmanande för Concha y Toros enologiska team. Vinhuset har vidtagit alla försiktighetsåtgärder som rekommenderas av hälsomyndigheterna för att skydda de anställda.

Läs gärna den fullständiga rapporten här