Toppbetyg till Novas Cabernet Sauvignon

Toppbetyg till Novas Cabernet Sauvignon

Mat- och vinguiden Dryckeslistan.se har rankat Novas Gran Reserva Cabernet Sauvignon som bästa ekologiska dryck (v. 50) och bästa röda boxvin (v. 49).

Motiveringen lyder:
"Sympatiskt format om 1,5 liter och ett innehåll med stuns! Friska tanniner, livliga syror och härlig frukt i form av plommon, cassis och syrliga körsbär. Prydligt och snyggt på ekologiska druvor från en producent som dessutom har en Fairtrade-certifiering."

Skribenten tipsar om att vinet passar bra till en älggryta med sidfläsk, svamp och rårörda bär. Dags att njuta frukterna av höstens skogsturer med andra ord. För oss som inte är välsignade med en frys full av viltkött och trattkantareller funkar Novas lika bra till en klassisk kalops eller bœuf bourguignon, vegetarianen gör den med fördel på rödbetor.

Novas Gran Reserva Cabernet Sauvignon, art.nr. 2810, lanserades 1 september och finns i de flesta Systembolagsbutiker runt om i landet. Priset är 169 kr för 1,5 L. Se om vinet finns i just din butik HÄR.

Emiliana Organic Vineyards
Emiliana Organic Vineyards grundades 1986 och har kommit att bli världens största producent av ekologiska viner. Hos Emiliana är man övertygade om att hållbara, ekologiska och biodynamiska jordbruksmetoder skapar friskare och mer produktiva vingårdar, vilket i sin tur ger högre druvkvalitet. Vinhusets arbete baseras på två grundläggande principer, omsorg om miljön och respekt för de anställda.