Vin till påskmaten

Vin till påskmaten

Påsken är för många förknippat med ljusare och längre dagar, men också dagar med lite extra fokus på mat och dryck i sällskap av nära och kära. När det kommer till dryck så är det traditionellt sätt öl och nubbe som står i fokus, men även vin gör sig utmärkt till många av rätterna på påskbordet.

Ett vin på box är ett bra alternativ om man är ett lite större sällskap. Smak- och stilmässigt bör man dra ner på intensiteten när vinet ska serveras till många olika rätter. Välj gärna ett vin med generös frukt och lagom dos syra och tannin. Viña Maipo Sauvignon Blanc (SB 2931, 199 kr/3L) är ett utmärkt allround vin med sin fruktiga stil som bjuder på inslag av krusbär, grapefrukt, päron och örter. Adobe Cabernet Sauvignon Syrah Carmenere (SB 6298, 229 kr/3L) ett bra rödvin till ändamålet med sin fruktiga stil med inslag av fat, svarta vinbär, björnbär och örter.

Fördrinken

Till fördrinken passar Casillero del Diablo Sauvignon Blanc Muscat Riesling (SB 6239, 189 kr/2L) utmärkt. Ett torrt, friskt och aromatiskt pratvin som passar perfekt att skåla in våren med. För den som är sugen på rosé så är Adobe (SB 357, 229 kr/3L) det självklara valet. Ett ungdomligt, friskt och fruktigt ljusrosa rosé med inslag av persika, smultron, blodapelsin och örter. Serveras gärna i sällskap av lite salta chips eller nötter.

Laxen

Till den ugnsbakade laxen rekommenderar vi ett fylligt vitt vin med inslag av ek, The Econic Chardonnay (SB 6716, 109 kr) bjuder på tropisk frukt, krämig textur och nötiga toner. Om du föredrar ett lättare, friskare vin rekommenderas Sunrise Chardonnay (SB 6656, 65 kr) där syran är piggare och frukten i fokus.

Till den inkokta laxen är det gott med ett torrt och friskt vitt vin så som Casillero del Diablo Chardonnay (SB 2075, 79 kr) som bjuder på toner av citrus, grönt äpple och tropisk frukt.

Lammet

Det smakrika köttet, inte sällan marinerat med örtkryddor eller späckat med vitlök, är som gjort för mustiga viner med kraft och struktur. Prova gärna Bonterra Zinfandel (SB 22620, 139 kr) ett generöst och fruktigt vin med inslag av blåbär, björnbär, plommon, mynta och rostade ekfat.

Skål och glad påsk från oss på VCT Sweden!