Äntligen en ekologisk Zinfandelbox på Systembolaget

Äntligen en ekologisk Zinfandelbox på Systembolaget

Den 1 september lanseras The Econic Zinfandel, den första ekologiska Zinfandelboxen från Kalifornien i Systembolagets ordinarie sortiment. Bakom vinet står den välrenommerade producenten Bonterra Organic Vineyards som anses vara något av en pionjär inom ekologisk och hållbar vinodling i Kalifornien.

The Econic Zinfandel är ett elegant och smakrikt vin speciellt framtaget för den svenska marknaden. Vinet har en härlig doft och smak av blåbär, plommon samt en touch av vanilj, rostad ek och svartpeppar. I eftersmaken upplevs en viss kryddighet som balanseras väl med både frukt och syra.

Druvorna kommer från Bonterras vingårdar i Mendocino County, nära Kaliforniens norra kust bland branta kullar och böljande dalar. Platsen är idealisk för att producera ekologiska viner med de torra och varma somrarna, de svalkande dimmorna från Stilla havet, rika jordar och en stor mångfald av djur och växtlighet. Stora temperaturskillnader mellan dag och natt förlänger också mognadsprocessen och bidrar till en hög koncentration av både färg och smak i druvorna.

Bonterra grundades 1987 av Fetzer Vineyards och redan från start odlade man enligt ekologiska principer, övertygade om att den ekologiska odlingen ger hälsosammare vinstockar, smakrikare frukt och därmed uttrycksfullare viner av hög kvalitet.

The Econic är certifierat av CCOF, California Certified Organic Farmers och uppfyller också de
krav som ställs av EU gällande produktion av ekologiska viner. På Bonterra anser man dock att
ekologisk produktion betyder mycket mer än att vinet är certifierat och tar det ekologiska
tänkandet ett steg längre genom att arbeta proaktivt i harmoni med naturen. Bonterra var
också det första vineriet i Kalifornien att arbeta med 100% förnyelsebar energi samt det
första ”Zero Waste” certifierade vinföretaget i hela världen.

”Vi är verkligen stolta över att lansera The Econic Zinfandel som är en seriös Zinfandel från ett företag med lång historia av ekologisk odling. Lanseringen kommer dessutom perfekt i tiden då både ekologiskt vin och Zinfandeldruvan är de två enskilt största trenderna på vinmarknaden i Sverige idag.” - Peter Lidvall, Sverigechef på VCT Sweden.

THE ECONIC ZINFANDEL
Art.nr: 6557
Volym: 3 liter bag-in-box
Alkohol: 14,5%
Druvor: 84% Zinfandel, 16% Petit Sirah
Lagring: 80% av vinet har legat på franska och amerikanska ekfat i 8 månader
Årgång: 2013
Socker: 0,01 g/l
Syra: 5,4 g/
Passar till: Utmärkt till grillat kött, honungsglaserade revben, hårdostar och charkuterier men gör sig också bra på egen hand.

För ytterligare information kontakta produktchef Hanna Löfgren på hanna.lofgren@vctsweden.se eller tfn: 073-4139992