Concha y Toro Sweden tar över distributionen av Fetzer och Bonterra

Concha y Toro Sweden tar över distributionen av Fetzer och Bonterra

Concha y Toro S.A. köpte Fetzer Vineyards för ca 1,5 miljarder SEK våren 2011. Med köpet följde prestigefyllda varumärken som Fetzer, Bonterra, Five Rivers, Jekel, Sanctuary och Little Black Dress samt 429 hektar vinodlingar i Kalifornien. Per den 1 februari 2012 tog Concha y Toro Sweden över distributionen av varumärkena Fetzer och Bonterra i Sverige.

Fetzer Vineyards har varit vinpionjärer i Kalifornien sedan företaget grundades 1968. Kvalitet, innovation och hållbarhet är viktiga kärnvärden för Fetzer som har arbetat med miljövänliga metoder sedan 1984. Vinhuset tillämpar dessa metoder på alla dess vingårdar, eftersom de är övertygade om att det resulterar i de bästa druvorna. Fetzer handlar om att göra bra vin från druvor som odlas med omsorg.

Bonterra är marknadsledande i Kalifornien på ekologiska viner i premiumsegmentet, och har odlat med ekologiska metoder sedan 1987. Bonterra är baserat i Mendocino County nära kusten i norra Kalifornien. Bonterra arbetar med ekologiska metoder på samtliga vingårdar, övertygad om att detta ger naturliga och hälsosamma druvor som resulterar i ett bättre vin. Vinerna i serien Organically Grown är ekologiskt certifierade och spjutspetsvinerna The Butler och The McNab är biodynamisk certifierad av Demeter.