Ännu en prisad årgång av Coyam

Coyam 2018 – i Chiles absoluta toppskikt

Fråga de anställda på Emiliana Organic Vineyards vilket som är deras favoritvin och de allra flesta svarar Coyam. Denna oortodoxa druvblend har uppnått närmast ikonstatus i ursprungslandet Chile och lyckas även imponera på den kräsna, internationella kritikerkåren. Den aktuella årgången 2018 är inget undantag – den har bland annat belönats med 96 respektive 95 poäng av de välrenommerade vinskribenterna Tim Atkin och James Suckling.

Tim Atkin MW skriver i sin Chile 2021 Special Report:

"Given the price of some Chilean icons these days, Coyam remains one of the best value reds in the country, right up there with the country's top red blends."

Han beskriver smaken som saftig och mineraldriven med parfymerad ek, mynta, vilda örter och sötkryddiga undertoner mot en stomme av mörka plommon och bigarråer. Ett vin som kan avnjutas både till en maffig måltid och som ett glas för sig; här finns både kraft och nyanser att finna.

COYAM 2018
Art.nr: 79385 (Systembolagets beställningssortiment)
Druvor: 42 % Syrah, 39 % Carmenere, 6 % Cabernet Sauvignon, 5 % Garnacha, 3 % Malbec, 3 % Carignan, 1 % Tempranillo, 1 % Mourvedre.
Ursprung: Los Robles, Colchagua Valley
Lagring: 80 % av vinet har lagrats i 14 månader på franska ekfat
Alkoholhalt: 14,5 %
Socker: 2,69 g/l
Syra: 5,18 g/l
Lagringspotential: 10 år
Vinmakare: Noelia Orts och Alvaro Espinoza

Coyams vinmakare Noelia Orts på vingården Los Robles

Coyams druvor odlas enligt ekologiska och biodynamiska principer på vingården Los Robles i Colchagua Valley, Chile. Sommartid har området en medeltemperatur på 22 °c och stora temperaturskillnader mellan natt och dag, vilket säkerställer optimal druvmognad med bibehållen fräschör. Den biologiska mångfalden i och kring vingården återspeglas i vinets kryddiga karaktär med inslag av torkade medelhavsörter.

Namnet Coyam betyder ekskog på Mapuche-folkets språk Mapudungún och åsyftar de majestätiska träd som än i dag omger vingården.

Om Emiliana Organic Vineyards

Emiliana Organic Vineyards grundades 1986 och är i dag världens enskilt största ekologiska vinproducent sett till volym. Hos Emiliana är man övertygade om hållbara, ekologiska och biodynamiska jordbruksmetoder skapar friskare vingårdar och högre druvkvalitet. Vinhusets arbete baseras på två grundläggande principer: omsorg om miljön och respekt för de anställda.

VCT Sweden AB är ett dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A., en av Sydamerikas största-, och världens femte största vinproducent. VCT Sweden grundades 2009 och har kommit att bli en av Sveriges största vinimportörer. Med ett helhjärtat fokus på viner från Chile, Argentina, Sydafrika och USA erbjuder vi ett brett sortiment av viner för alla tillfällen. Våra viner hittar du främst på Systembolaget men även på ett flertal restauranger runt om i landet.