Don Melchor 2018

Don Melchor 2018 nu i lager

Nu släpps Don Melchor 2018. Fyll på vinkällaren med Chiles stolthet från årgången som beskrivs som något utöver det vanliga.

Don Melchors vinmakare Enrique Tirado beskriver Don Melchor 2018 som en av de bästa årgångarna genom alla tider. 100 poäng från James Suckling skvallrar om att nivån är fortsatt lika hög som de senaste årens toppnoteringar. Drick nu eller lagra i upp till 35 år!

Don Melchor 2018 finns tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment från och med i dag, den 22 juni

Don Melchor 2018
Art.nr: 86514-01
Druvkomposition: 91 % Cabernet Sauvignon, 5 % Cabernet Franc, 3 % Merlot, 1 % Petit Verdot
Alkohol: 14 %
Syra: 3,24 g/l
Lagring: 15 månader på gamla och nya franska ekfat
Ursprung: Don Melchor Vineyard, D.O Puente Alto, Alto Maipo Valley, Chile
Producent: Viña Don Melchor
Doft och smak: Elegant och komplext med välbalanserade tanniner och toner av röda bär och blommor.
Prova till: Ugnsbakat lamm eller viltkött som serveras med rödvinssås, svamp och färska örter.

Utmärkelser:

• James Suckling: 100 pts & ranked no. 12 among the world's 100 best wines.
    -"This is amazing. The vibrancy and energy in this wine is stunning..."
  • Tim Atkin: 98 pts
  • Janis Robinson: +18 pts (highest score ever)
  • Wine & Spirits, Joshua Green: 96 pts
  • Wine Spectator, Kim Marcus: 95 pts
  • Descorchados 2021: Top ten reds 2021, 98 pts. "Don Melchor 2018 is one of the best, if not the best wine, we have tasted here at Descorchados..." - Patricio Tapia
  • Adega (Brazilian magazine): 97 pts

Om Don Melchor:
    1987 lanserades den första årgången av Don Melchor, vars namn är uppkallat efter grundaren av Viña Concha y Toro; Don Melchor Concha y Toro. Don Melchor är ett av Chiles mest välrenommerade viner som sedan 2020 står på egna ben under vinhuset Viña Don Melchor. Druvorna odlas på vingården Puente Alto, belägen i ett av de svalaste zonerna i Alto Maipo, 650 meter över havet vid foten av Anderna. Här råder utmärkta förhållanden med väldränerad jord, stor temperaturskillnad mellan dag och natt samtidigt som det sveper in svalkande vindar från bergen. Vinrankorna har en genomsnittsålder på över 30 år. Årgång efter årgång strävar vinmakarna efter att skapa perfektion, ett vin i total balans som ger uttryck för det bästa som regionen Puente Alto har att erbjuda.

Läs gärna mer om växtsäsongen 2018 i bifogad PDF eller besök Don Melchors hemsida för att läsa mer.

VCT Sweden AB är ett dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A., en av Sydamerikas största-, och världens femte största vinproducent. VCT Sweden grundades 2009 och har kommit att bli en av Sveriges största vinimportörer. Med ett helhjärtat fokus på viner från Chile, Argentina, Sydafrika och USA erbjuder vi ett brett sortiment av viner för alla tillfällen. Våra viner hittar du främst på Systembolaget men även på ett flertal restauranger runt om i landet.