Ekologiskt nyhet på Systembolaget - Bonterra Estate Collection Cabernet Sauvignon

Den 1 december 2022 lanserades Bonterra Estate Collection Cabernet Sauvignon i Systembolagets fasta sortiment. Vinet finns idag i ca 200 butiker, se vilka här. Vinet produceras av amerikanska vinproducenten Bonterra Organic Estates.

Bonterra Estate Collection Cabernet Sauvignon produceras av utvalda, ekologiskt odlade druvor från McNab Ranch i Mendocino County, Kalifornien. Bonterra är en pionjär inom ekologisk vinproduktion och en av de äldsta ekologiska vinproducenterna i USA. Hos Bonterra använder man uteslutande ekologiskt odlade druvor i sin produktion. Mendocino som ligger vid Stilla havets kust är ett utmärkt område att odla ekologiska druvor i, det är en varm och relativt torr region med svala nätter och en väldränerad jordmån.

Druvorna handplockades från slutet av september till början november. Vinet har genomgått en malolaktisk jäsning och sedan lagrats på sin jästfällning i 19 månader på franska- och amerikanska ekfat.

Vinet är fylligt och nyanserat med fruktig smak och integrerad fatkaraktär samt druvtypiska inslag av svarta vinbär, blåbär, körsbär, mynta och vanilj. Vinet har en lång eftersmak och passar bra till grillat kött, hamburgare, mustiga grytor eller till ostbrickan. Perfekt gå-bort-present till vinälskaren.

Bonterra Estate Collection Cabernet Sauvignon
Art.nr: 6526-01
Alk: 14,5 %

PRODUKTBLAD

Sedan tidigare finns fyra viner från Bonterra Organic Estates i Systembolagets ordinarie sortiment; Bonterra Chardonnay 2020, Bonterra Zinfandel 2019, The Econic by Bonterra Chardonnay 2020 och The Econic by Bonterra Zinfandel 2020 (BiB).

VCT Sweden AB är dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A., en av Sydamerikas största-, och världens femte största vinproducent. VCT Sweden grundades 2009 och har kommit att bli en av Sveriges största vinimportörer. Med ett helhjärtat fokus på viner från Chile, Argentina, USA och Sydafrika erbjuder vi ett brett sortiment av viner för alla tillfällen. Våra viner hittar du främst på Systembolaget men även på ett flertal restauranger runt om i landet.

Karolina Lansman

Brand Manager Viña Maipo, Frontera, Bonterra, Emiliana Vineyards