Hyllade Don Melchor 2013 – Nu i det tillfälliga sortimentet

Hyllade Don Melchor 2013 – Nu i det tillfälliga sortimentet

Den 17 februari lanseras en begränsad upplaga (om 180 flaskor) av Concha y Toros ikonvin Don Melchor årgång 2013 i Systembolagets tillfälliga exklusiva sortiment.

1987 lanserades den första årgången av Don Melchor, vars namn är uppkallat efter grundaren av Viña Concha y Toro; Don Melchor Concha y Toro. Årgång efter årgång har hyllats och 2013 är inget undantag.

Druvorna odlas på vingården Puente Alto som är belägen vid foten av Anderna, 650 meter över havet. Här råder det utmärkta förhållanden för att odla Cabernet Sauvignon; jorden väldränerad, det råder stor temperaturskillnad mellan dag och natt och det sveper in svala vindar från bergen vilket förlänger druvornas mognadsprocess. Medelåldern på vinrankorna är över 30 år.

"Den här säsongen var den kallaste i Don Melchors historia, och det, tillsammans med en något senare skörd än vanligt, gav druvorna en lång och långsam mognadsprocess vilket genererade exceptionellt mogna tanniner, generös frukt, fräshör och personlighet" - Enrique Tirado, Vinmakare

DON MELCHOR 2013
Art.nr:
Druvor: 91% Cabernet Sauvignon, 9% Cabernet Franc
Ursprung: Don Melchor Vineyard, Puente Alto D.O., Alto Maipo Valley
Syra (TA g/l): 3,26
Lagring: Vinet har ekfatslagrats i 15 månader på franska ekfat.
Pris:
Antal flaskor: 180 st.
Lagringspotential: Upp till 25 år
Vinmakare: Enrique Tirado

UTMÄRKELSER

93 Pts - Wine Spectator
93 Pts - Wine & Spirits
96 Pts - Descorchados 2017
96 Pts - James Suckling
93 Pts - Robert Parker´s Wine Advocate
17+/20 Pts - Janis Robinson

OM ENRIQUE TIRADO

“For me, Don Melchor represents the constant search for the best expression of every vine in the vineyard in order to achieve the beauty of balance of the Puente Alto terroir in every vintage." - Enrique Tirado

Enrique Tirado påbörjade sin karriär hos Viña Concha y Toro 1995. 1997 blev han utsedd till chefsvinmakare för Concha y Toros superpremium samt ultrapremiumviner, vilket inkluderar företagets ikonvin; Don Melchor.

Tirados studier inom Terroir Management, i kombination med en ny vinframställningsteknik, har möjliggjort att få fram det bästa uttrycket av Cabernet Sauvignon.

Utöver Don Melchor har Enrique Tirado varit en del av skapandet av ett flertal andra ikonviner. Exempelvis Viña Almaviva som är ett samarbete mellan Baron Philippe de Rothschild och Viña Concha y Toro. Tirado har även varit en viktig del av bolagets argentinska vinhus Trivento och dess ikonvin Eolo Malbec.

Läs gärna mer på: http://www.donmelchor.com eller ladda ner produktbladet för mer detaljerad information om den specifika årgången.

VCT Sweden, dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A grundades i januari 2009. Concha y Toro S.A är Sydamerikas största exportföretag av vin och världens sjätte största vinproducent. Med ett helhjärtat fokus på viner från Sydamerika och USA erbjuder vi ett brett sortiment från bland annat Casillero del Diablo, Trio, Sunrise, Viña Maipo och Trivento. Vi erbjuder även ekologiska viner från Emiliana i Chile och Bonterra i Kalifornien.