Ny, prisad årgång av Coyam

Ny, prisad årgång av Coyam

Coyams fylliga, generösa stil och konsekventa kvalitet har genererat många trogna köpare genom åren. Den nya årgången, 2016, kommer inte göra något fantast besviken. 96 poäng av Tim Atkin och 94 poäng av James Suckling talar sitt tydliga språk. Detta trots en ovanligt dramatisk skörd, mitt i regnovädret efter El Niño. Coyam 2016 finns nu tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment.

Coyams druvor odlas enligt ekologiska och biodynamiska principer av den chilenska producenten Emiliana Organic Vineyards. Varje årgång består av sex till åtta druvsorter, där basen alltid är minst 30 % Syrah. Målet är att år efter år ta ut det bästa av varje druvas unika karaktär och samtidigt behålla Coyams personliga stil och kvalitet.

Druvorna odlas på vingården Los Robles som ligger i söderläge, 245 meter ö.h. Området har alluvial jordmån, en medeltemperatur på 22 °c och stora temperaturskillnader mellan natt och dag sommartid. Namnet Coyam betyder ekskog på Mapuche-folkets språk Mapudungún och åsyftar de majestätiska träd som än i dag omger vingården

COYAM 2016
Art.nr: 79385
Druvkomposition: 49 % Syrah, 22 % Carmenere, 16 % Cabernet Sauvignon, 5% Mourvedre, 4 % Malbec, 3 % Garnacha, 1 % Tempranillo.
Ursprung: Los Robles, Colchagua Valley
Lagring: Merparten av vinet har lagrats i 14 månader på franska ekfat
Alkoholhalt: 14,5 %
RS: 2,94 g/l
TA: 4,72 g/l
Lagringspotential: 10 år
Vinmakare: Alvaro Espinoza & Noelia Orts
Ladda ner produktbladet för fullständig information

Utmärkelser:
Tim Atkin – 96 poäng
James Suckling – 94 poäng

Odlingssäsongen 2015–2016 hade ett dramatisk väder till följd av fenomenet El Niño. Våren och försommaren var ovanligt sval, vilket försenade knoppningen med ungefär två veckor. Mognadsprocessen förlöpte väl, men skörden var tvungen att ske i all hast på grund av kraftiga skyfall. Att trots detta kunna leverera en slutprodukt i toppklass är ett gott betyg för grundarbetet i vingården och hanteringen i vineriet. Det är därför med extra glädje och stolthet som vinmakarna Alvaro Espinoza och Noelia Orts tagit emot de fina omdömena om Coyam 2016.

Om Emiliana Organic Vineyards

Emiliana Organic Vineyards grundades 1986 och är i dag världens enskilt största ekologiska vinproducent sett till volym. Hos Emiliana är man övertygade om hållbara, ekologiska och biodynamiska jordbruksmetoder skapar friskare och mer produktiva vingårdar som i sin tur ger högre druvkvalitet med en unik karaktär.

VCT Sweden, dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A grundades i januari 2009. Concha y Toro S.A är Sydamerikas största exportföretag av vin och världens sjätte största vinproducent. Med ett helhjärtat fokus på viner från Sydamerika och USA erbjuder vi ett brett sortiment från bland annat Casillero del Diablo, Sunrise, Viña Maipo och Trivento. Vi erbjuder även ekologiska viner från Emiliana i Chile och Bonterra i Kalifornien.