Nya klimatsmarta viner från världsledande ekologisk vinproducent

Nya klimatsmarta viner från världsledande ekologisk vinproducent

Nu lanseras två nya vita viner från Viñedos Emiliana i Chile som blivit världskända för sitt hållbarhetsarbete. Adobe Sauvignon Blanc 2023 kommer i den klimatsmarta förpackningen pouch och Novas Gran Reserva Chardonnay 2023 är ett klassiskt uttryck av vinområdet Casablanca Valley.

Viñedos Emiliana har sedan starten 1998 varit en global pionjär inom hållbar vinodling och är idag världens största ekologiska vinproducent. Företaget var även först i Sydamerika med att certifiera biodynamiska viner och sedan 2014 är verksamheten koldioxidneutral. 1 mars lanseras två nya vita viner från Viñedos Emilianas vingårdslägen i området Casablanca Valley nära den svala Stillhavskusten.

– Vi är alltid otroligt stolta när vi får lansera nya viner från Viñedos Emiliana på den svenska marknaden. De har ända sedan starten varit globalt drivande i hållbar vinproduktion och har aktivt arbetat för att gynna den biologiska mångfalden på vingårdarna, säger Karolina Lansman, Brand Manager på VCT Sweden AB. Lagom till våren och sommaren kommer nu två härliga och fräscha viner som kan avnjutas med gott samvete.

Adobe Sauvignon Blanc 2023
är ett friskt vin i den klimatsmarta och praktiska förpackningen pouch på 1,5 liter som nu upptäcks av allt fler konsumenter.
Påsen har låg förpackningsvikt och är lätt att återvinna då den endast innehåller ett material. Själva vinet är friskt med tydliga toner från citron, lime och grapefrukt tillsammans med en angenäm örtighet. Det passar perfekt som aperitif men även till lättare rätter av både fisk och skaldjur. Adobe Sauvignon Blanc 2023 har artikelnummer 2466 kostar 149 kronor för 1,5 liter.

Novas Gran Reserva Chardonnay 2023 har jäst på ekfat och lagrats på jästfällningen. Därefter lagras delar av vinet i nya franska ekfat, äldre ekfat samt på ståltank. Resultatet är en smakrik klassisk Chardonnay från Casablanca Valley med friska tropiska toner, hög mineralitet och balanserad syrlighet. Vinet passar lika bra till fiskrätter som till ljust kött. Novas Gran Reserva Chardonnay 2023 har artikelnummer 2081 och kostar 109 kronor för 75 cl.

www.emiliana.cl/eng

För journalistvaruprover eller mer information kontakta:

Karolina Lansman, Brand Manager, VCT Sweden AB
Mail: karolina.lansman@vctsweden.com