Don Melchor 2017

Prisade Don Melchor 2017 äntligen i lager

Äntligen finns 120 åtråvärda flaskor av den nya årgången av välrenommerade Don Melchor i lager. Don Melchor 2017 har, som varje årgång, erhållit fantastiska utmärkelser. Bland annat rankade den amerikanska vinkritikern James Suckling Don Melchor 2017 som det 23:e bästa vinet i världen 2019 och i Descorchados 2020 blev Don Melchor 2017 utsedd till ett av de allra bästa Cabernet Sauvignon-vinerna.

"Don Melchor 2017 är ett vin med exceptionell elegans, full av doft och smak av röda bär. Druvtypisk och fyllig Cabernet Sauvignon från Puente Alto med fina tanniner och lång eftersmak." – Vinmakare Enrique Tirado

Don Melchor 2017
Art.nr: 86514
Pris: 799 kr (från 1 mars: 899 kr)
Druvor: 98% Cabernet Sauvignon, 2% Cabernet Franc
Ursprung: Don Melchor Vineyard, D.O. Puente Alto, Alto Maipo Valley, Chile
Socker: 2,19 g/l
Syra: 3,41 g/l
Alk: 14,5%
Vinifiering: 15 månader på franska ekfat (67 % nya och 33 % ett år gamla)

Utmärkelser:
99 pts No 3 out of Top 100 Chilean wines 2019, No 23 of Top 100 Wines of 2019,“Perhaps the greatest Don Melchor ever made” - James Suckling, amerikansk vinkritiker
96 pts – Descorchados 2020
18 pts – Jancis Robinson, brittisk vinkritiker
94 pts – Tim Atkin, brittisk vinkritiker och Master of Wine
95 pts “Snygg, komplex och elegant med finstämda tanniner som balanseras väl mot de torkade körsbären, röda plommonen och svartvinbärstonerna. Medelfylligt med toner av cederträ, höstskog och en lång eftersmak med inslag av kakao, mörk choklad och vitpeppar."  – Wine Spectator

Om Don Melchor
1987 lanserades den första årgången av Don Melchor, vars namn är uppkallat efter vineriets grundare Don Melchor Concha y Toro. Don Melchor är ett av Chiles mest välrenommerade viner som lovordas årgång efter årgång. Redan 1986, som var den första årgången som producerades, var siktet inställt på att skapa ett vin bra nog att konkurrera med världens allra bästa viner och samtidigt visa omvärlden Chiles enorma potential.

Don Melchors druvor odlas på vingården Puente Alto, belägen 650 m.ö.h. vid foten av Anderna. Här råder det utmärkta förhållanden för att odla förstklassig Cabernet Sauvignon. Rankornas genomsnittsålder är mer än 30 år.

Läs gärna mer på Don Melchors egen hemsida eller ladda ner produktbladet för mer detaljerad information.

VCT Sweden AB är ett dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A., en av Sydamerikas största-, och världens femte största vinproducent. VCT Sweden grundades 2009 och har kommit att bli en av Sveriges största vinimportörer. Med ett helhjärtat fokus på viner från Chile, Argentina, Sydafrika och USA erbjuder vi ett brett sortiment av viner för alla tillfällen. Våra viner hittar du främst på Systembolaget men även på ett flertal restauranger runt om i landet.