Salvaje – Chilenskt naturvin äntligen i Sverige

Salvaje – Chilenskt naturvin äntligen i Sverige

Salvaje betyder "vild" på spanska och precis som namnet antyder rör det sig om ett naturvin. Den 21 april lanseras 2,500 flaskor av Salvaje i Systembolagets tillfälliga sortiment.

Salvaje är det första naturvin som produceras av chilenska producenten Emiliana Organic Vineyards. Årgång 2016 som nu gör premiär på den svenska marknaden är den andra årgången som produceras.

Druvorna odlas vid foten av de chilenska kustbergen i Casablanca-dalen. Rankorna växer 380 m.ö.h i sydvästlig sluttning. Här är marken väldränerad och består av djup sandig blandjord. Casablancas kustnära läge gör att dalen påverkas av Stilla havet och Humboldtströmmen med svala vindar och dimmor som svalkar druvorna.

Salvaje har en frisk doft av vildhallon, mörka körsbär, lakrits och viol, med en angenäm saltig touch. Medelfylligt med smak av vilda bär och örter. Balanserat med väl integrerad syra, mjuka tanniner och elegant finish. Passar utmärkt till rosmarinkryddat lamm med chévretoppade rotfrukter.

SALVAJE 2016

Art.nr: 94017-01
Druvor: 97 % Syrah, 3 % Roussanne
Ursprung: Casablanca Valley, La Quebrada Vineyard
Socker:
2,27 g/l
Syra: 4,8 g/l
SO2 vid buteljering: 000,1 g/l
Alkohol: 13%
Lagring: 5 månader på rostfria ståltankar
Produktion: 15,000 flaskor
Vinmakare: Emilio Contreras

VAD ÄR ETT NATURVIN?

Ett naturvin är ett så kallat naturligt vin vilket innebär att druvorna odlas ekologiskt eller biodynamiskt (utan kemiska bekämpningsmedel och kemiskt gödsel), och jäser med hjälp av naturligt förekommande jäst. Inga tillsatser får förekomma, med undantag för en liten mängd sulfit. Vinet får heller inte utsättas för hård mekanisk påverkan.

Det finns ingen certifiering eller officiell märkning för naturvin, men gemensamt för alla naturvinsproducenter är att man strävar efter en så liten påverkan som möjligt.

Att tillverka ett bra naturvin är ett tidskrävande arbete, där en hög druvkvalitet och renlighet är a och o. Bra naturvin visar tydlig terroir, är komplexa, intressanta och goda.

OM EMILIANA ORGANIC VINEYARDS

Vinhuset Emiliana Organic Vineyards grundades 1986 och är idag världens största producent av ekologiska viner. Emilianas arbete baseras på de två grundläggande principerna; omsorg om miljön och respekt för sina anställda.

VCT Sweden, dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A grundades i januari 2009. Concha y Toro S.A är Sydamerikas största exportföretag av vin och världens sjätte största vinproducent. Med ett helhjärtat fokus på viner från Sydamerika och USA erbjuder vi ett brett sortiment från bland annat Casillero del Diablo, Trio, Sunrise, Viña Maipo och Trivento. Vi erbjuder även ekologiska viner från Emiliana i Chile och Bonterra i Kalifornien.