Sunrise – det koldioxidneutrala vinet

Sunrise – det koldioxidneutrala vinet

Marknadsledande vinhuset Concha y Toro brinner för hållbar utveckling. Nu meddelar vinhuset att ett av deras internationellt storsäljande viner, Sunrise, är koldioxidneutralt till hundra procent.

Hållbarhet är ett av nyckelbegreppen i Concha y Toros affärsstrategi. Företaget har gjort en mängd åtaganden för att Sunrise ska vara helt koldioxidneutralt.

− Vi har alltid engagerat oss djupt i hållbarhetsfrågor och med Sunrise har vi ansträngt oss lite extra. Från skörd, via produktion, fram till att vinet finns i våra nordiska distributörers lager, har vi vidtagit åtgärder för att minska utsläppen och göra våra produkter helt koldioxidneutrala. Vi är väldigt stolta över att kunna säga att vårt Sunrise-vin är koldioxidneutralt, säger Katarina Edgren, produktchef på Concha y Toro Sweden.

Först med handel på klimatbörsen
Förutom att ha gjort en av sina internationella bästsäljare hundra procent koldioxidneutral, är Concha y Toro det första vinhuset som handlar med utsläppsrätter på Santiagos klimatbörs, The Santiago Climate Exchange.

Klimatbörsen startade i april i år och stödjer arbetet med att skapa miljövänliga projekt och fonder via handel med utsläppsrätter. Sunrise vinflaskor kommer från och med nu att förses med klimatbörsens symbol som markerar att vinet är koldioxidneutralt. Symbolen har en så kallad QR-kod som gör det enkelt för konsumenten att få tillgång till information om produktens koldioxidutsläpp.

Stödjer miljövård
Utöver att ha skapat en koldioxidneutral produkt stödjer Concha y Toro miljöprojektet Lircay i Chile, ett vattenkraftsprojekt som ser till att chilenare får tillgång till förnybar energi.

− Det här utgör nästa steg i vår hållbarhetsstrategi. Det är viktigt för oss att ställa oss bakom hållbara metoder som är i harmoni med miljön, säger Katarina Edgren.

Concha y Toro använder sig dessutom av flaskor som är 14 procent lättare än vanliga vinflaskor. Det gör att koldioxidutsläppen som sker under transporten minskar med 493 ton per år.
Concha y Toros miljövänliga åtgärder har godkänts av den världsledande serviceorganisationen Ernst & Young och har även blivit certifierade av den norska miljöorganisationen Grønn Hverdag.

För mer information, se www.cytsweden.se

Om Concha y Toro: År 1883 planterade Don Melchor de Concha y Toro sina först vinrankor i Maipodalen. Rankorna kom från Bordeaux i Frankrike och valet av plats föll på Maipo på grund av dalens skyddade läge och dess utmärkta förhållanden för vinodling.  Det lilla familjeföretaget växte sig snabbt större. 1933 blev ett betydelsefullt år då företaget introducerades på Santiagos börsmarknad samtidigt som den första lasten ställde kursen mot Europa. Idag är Viña Concha y Toro Chiles största vinproducent och våra viner konsumeras i mer än 130 länder världen över. Concha y Toro är rankat som världens andra starkaste vinvarumärke i en mätning baserat på bland annat marknadsandelar, tillväxt, prispositionering, kännedom om varumärket och varumärkets styrka. Studien utfördes av Intangible Business i England.

I Sverige finns dessa varumärken från Concha y Toro representerade: Casillero del Diablo Sunrise , Don Melchor Trio, Concha y Toro Reserva Frontera och Marques de Casa Concha .

Concha y Toro arbetar kontinuerligt med CSR-frågor (Corporate Social Responsibility) och för en hållbar utveckling. Företaget byter ut sina vinflaskor till lättviktsflaskor som är upp till 14% lättare. Från slutet av 2010 har alla viner från Sunrise sålts i dessa lättare flaskor i Sverige, vilket totalt minskar mängden glas med 71 ton per år. Företaget mäter även sin vattenanvändning, s.k. water footprint, och arbetar för att effektivisera energiförbrukningen. I vinanläggningen i Vespucio utanför huvudstaden Santiago har energiförbrukningen minskat med 50% enbart genom byte till lågenergilampor.

För mer information, se www.cytsweden.se