Toppbetyg till Coyam 2017

Toppbetyg till Coyam 2017

Coyam 2017 levererar generös frukt, silkiga tanniner och en nyanserad doftpalett med blommiga och örtiga inslag. Årgången har belönats med 96 respektive 93 poäng av de välrenommerade vinskribenterna James Suckling och Tim Atkin samt 95 poäng i Sydamerikas främsta vinguide Descorchados.

COYAM 2017
Art.nr: 79385 (Systembolagets beställningssortiment)
Druvor: 43 % Syrah, 29 % Carmenere, 12 % Cabernet Sauvignon, 5% Mourvedre, 3 % Petit Verdot, 3 % Carignan, 2 % Malbec, 2 % Garnacha, 1 % Tempranillo.
Ursprung: Los Robles, Colchagua Valley
Lagring: 75 % av vinet har lagrats i 14 månader på franska ekfat
Alkoholhalt: 14,5 %
Socker: 2,94 g/l
Syra: 5,94 g/l
Lagringspotential: 10 år
Vinmakare: Alvaro Espinoza och Noelia Orts

Coyams druvor odlas enligt ekologiska och biodynamiska principer på vingården Los Robles i Colchagua Valley, Chile. Sommartid har detta område en medeltemperatur på 22 °c och stora temperaturskillnader mellan natt och dag, vilket säkerställer optimal druvmognad med bibehållen fräschör. Den biologiska mångfalden i och kring vingården återspeglas i vinets kryddiga karaktär med inslag av torkade medelhavsörter.

Namnet Coyam betyder ekskog på Mapuche-folkets språk Mapudungún och åsyftar de majestätiska träd som än i dag omger vingården.

Om Emiliana Organic Vineyards

Emiliana Organic Vineyards grundades 1986 och är i dag världens enskilt största ekologiska vinproducent sett till volym. Hos Emiliana är man övertygade om hållbara, ekologiska och biodynamiska jordbruksmetoder skapar friskare vingårdar och högre druvkvalitet. Vinhusets arbete baseras på två grundläggande principer: omsorg om miljön och respekt för de anställda.

VCT Sweden AB är ett dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A., en av Sydamerikas största-, och världens femte största vinproducent. VCT Sweden grundades 2009 och har kommit att bli en av Sveriges största vinimportörer. Med ett helhjärtat fokus på viner från Chile, Argentina, Sydafrika och USA erbjuder vi ett brett sortiment av viner för alla tillfällen. Våra viner hittar du främst på Systembolaget men även på ett flertal restauranger runt om i landet.