Uppfriskande rosényhet från ekologiska Adobe

Uppfriskande rosényhet från ekologiska Adobe

Nu lanseras Adobe Rosé bag-in-box, ett lätt och friskt rosévin med doft och smak av persika, smultron och fläder samt en touch av örter. Färgen är inbjudande ljusrosa och smaken bärs fram av en hög, frisk syra. Sockerhalten är låg, endast 3 g/liter.

Den friska och fruktiga stilen gör att Adobe Rosé passar fint som aperitif, bara som den är eller tillsammans med salta snacks eller tapas.

Vinmakaren Emilio Contreras tipsar också om att vinet är en utmärkt smakpartner till ceviche. Grunden i en sydamerikansk ceviche utgörs av vit fisk, lime, koriander, chilipeppar och rödlök och sedan kan man tillsätta skaldjur, mango eller sötpotatis efter behag. Avnjuts med fördel en lat och varm sommardag.

Adobe Rosé lanseras den 1 juni i 221 Systembolaget-butiker runt om i landet, se här om vinet finns i just din butik, om inte så går det såklart bra att beställa hem.

Adobe Rosé BiB, 3L
Art.nr. 357
Socker: 3 g/l
Syra: 6 g/l
Alkoholhalt: 12,5 %

Sedan tidigare finns Adobes röda BiB, Adobe Rosé på flaska, Adobe Malbec och Adobe Cabernet Sauvignon i Systembolagets fasta sortiment. Håll utkik efter tuppen i din butik!

Emiliana Organic Vineyards grundades 1986 och har kommit att bli världens största producent av ekologiska viner. Hos Emiliana är man övertygade om att hållbara, ekologiska och biodynamiska jordbruksmetoder skapar friskare och mer produktiva vingårdar vilket i sin tur ger högre druvkvalitet. Vinhusets arbete baseras på två grundläggande principer, omsorg om miljön och respekt för de anställda.

VCT Sweden AB är ett dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A., en av Sydamerikas största-, och världens femte största vinproducent. VCT Sweden grundades 2009 och har kommit att bli en av Sveriges största vinimportörer. Med ett helhjärtat fokus på viner från Chile, Argentina, Sydafrika och USA erbjuder vi ett brett sortiment av viner för alla tillfällen. Våra viner hittar du främst på Systembolaget men även på ett flertal restauranger runt om i landet.