Viña Concha y Toro hjälper till i kampen mot Covid-19

Viña Concha y Toro hjälper till i kampen mot Covid-19

Chile befinner sig liksom som övriga världen i en svår hälsokris. Det chilenska vinhuset Viña Concha y Toro väljer därför att bidra i det viktiga arbetet mot Covid-19 med tre betydande initiativ.

Concha y Toro har certifierat sitt forskningslaboratorium för molekylärbiologi för att kunna utföra diagnostiska tester av Covid-19 och bistår även med utrustning till andra institutioner för att möjliggöra en högre testkapacitet. Vinhuset kommer utöver det att donera 50,000 liter handsprit till hälso- och sjukvårdsmyndigheter.

Laboratoriet drivs av Viña Concha y Toro's Center for Research and Innovation (CRI) och har som del i ett nätverk av laboratorium, under övervakning av Maule Region Health Service, nu möjlighet att utföra diagnostiska tester för Covid-19. Concha y Toros laboratorium har resurser till att bearbeta omkring 3,000 tester per dag.

”Vi vill delta i arbetet med att bekämpa pandemin genom att stödja det förebyggande arbetet och ställa tidiga diagnoser. Som en del av vårt bidrag till Private Emergency Health Fund, tillsammans med en donation av handsprit till hälso- och sjukvårdsmyndigheter, har vi också gjort vår teknologiska utrustning och vårt erfarna team på CRI tillgängliga för dem ”, säger Eduardo Guilisasti, VD för Viña Concha y Toro.

Om du har frågor eller vill veta mer, kontakta Peter Lidvall (General Manager VCT Nordic) på peter.lidvall@vctsweden.com

VCT Sweden AB är ett dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A., en av Sydamerikas största-, och världens femte största vinproducent. VCT Sweden grundades 2009 och har kommit att bli en av Sveriges största vinimportörer. Med ett helhjärtat fokus på viner från Chile, Argentina, Sydafrika och USA erbjuder vi ett brett sortiment av viner för alla tillfällen. Våra viner hittar du främst på Systembolaget men även på ett flertal restauranger runt om i landet.