Katarina Fu Affärsområdeschef Vectura, Majo Kuusikoski Kommunalråd Eskilstuna kommun, Lisa Grönlund Reginonchef Vardaga, Päivi Acksten Verksamhetschef Vardaga

Invigning av Villa Stallgången i Eskilstuna

Under fredagen den 18 juni bjöd Vardaga in Vectura och Eskilstuna kommun till invigningen av det nya vård- och omsorgsboendet Villa Stallgången i Eskilstuna. I junivärmen hölls invigningen ute på boendets innegård där invigningstal hölls av representanter från Vardaga, Vectura och Eskilstuna kommun.

Maj 2019 blev det klart att Vardaga skulle etablera sin verksamhet i Vecturas fastighet Vapnet 3, det som skulle bli Vardagas Villa Stallgången.

- Vi såg då fram emot att etablera vårt första vård- och omsorgsboende i Eskilstuna kommun och fortsätta vårt fina samarbete med Vardaga som hyresgäst. På platsen ville Vectura skapa förutsättningar för tillgänglighet, gemenskap, trygghet. Vi ville också tillskapa en hemtrevlig känsla för både boende och medarbetare. Något som vi idag tillsammans med Vardaga och Eskilstuna kommun har lyckats med, sade Katarina Fu, Affärsområdeschef på Vectura.

Villa Stallgången har idag 60 lägenheter, fördelade på 6 avdelningar och har inretts enligt Vardagas boendekoncept som går i ombonad nordisk stil, speciellt anpassad för ett åldrande öga och minne.

Boendet är centralt beläget med gångavstånd till centrum i anslutning till Rothoffsparken med möjlighet till fysisk aktivitet och rekreation. Vectura har fokuserat på att få huset att smälta in i sin historiska miljö genom att bland annat arbeta med val och sättning av tegel samt färgval.