Nu erbjuder vi nedladdningsbara 3D-modeller i BIM-format

Nu erbjuder vi nedladdningsbara 3D-modeller i BIM-format

Familjeföretaget Vedum Kök & Bad har skapat inredning och design för svenska hem i över hundra år, och nu blir det svensktillverkade kökssortimentet en del av verktyget BIM.

Från våren 2022 erbjuder Vedum Kök & Bad bättre och enklare tillgång till företagets köksprodukter genom att erbjuda 3D-modeller i BIM-format. BIM betyder Building Information Modeling och används flitigt av arkitekter och byggnadsingenjörer. De använder mjukvaror för att skapa 3D-modeller av en komplett och möblerad byggnad. BIM underlättar för byggbranschen genom att man kan dela information och samarbete inom lika områden med en delad datamodell.

– Vi brinner för att skapa funktionell, hållbar och långsiktig design – vilket givetvis lämpar sig väl för olika typer av byggprojekt med höga ambitioner. Vi hämtar vår inspiration från miljöerna som omger fabriken, vilket märks i allt från våra skräddarsydda kulörer till våra materialval. Vi samarbetar idag med flertalet stora byggfirmor och hustillverkare, och genom att vi nu finns på BIM kan vi underlätta för dem tidigt i projekteringsstadiet, det känns väldigt roligt! säger Vedum Kök och Bads VD, Magnus Efraimsson.

I dagsläget har Vedum cirka 80 köksprodukter tillgängliga i BIM men har som målsättning att utöka med fler produkter inom kort. Tanken är att även ett utvalt badsortiment ska presenteras genom detta verktyg.

BIM hittar du på Vedums hemsida här.