Enhetschef Sandra Warmark och vårdcentralschef Anna-Lisa Östergaard.

Unik vaccinering – Vedum Kök & Bads personal vaccinerades på jobbet

Som den största privata arbetsgivaren i Vara kommun erbjöd Vedum Kök & Bad sin personal att vaccinera sig mot covid-19 på plats i Vedum under arbetstid. Vaccineringen genomfördes i samarbete med Närhälsans vårdcentral i Vara. Hela 85 medarbetare vaccinerades på två timmar.

Det var i tisdags förra veckan som vaccineringen ägde rum på kontoret i Vedum. Samtliga medarbetare över 45 år samt personer i riskgrupp fick erbjudandet att vaccineras och, i mån av tillgång på vaccin, kunde även personer i åldersgruppen 35+ anmäla sitt intresse. Totalt fick hela 85 medarbetare chansen att få sin första vaccinationsspruta mot covid-19.

– Det känns fantastiskt bra, säger personalchef Birgitta Holm. Dialogen med Närhälsan i Vara inleddes redan tidigare i våras, och nu när de kommit en bit med sin vaccinering hörde de av sig och då bestämde vi att vi ville testa. Ett team på två sjuksköterskor, en läkare och en administratör kom till oss i Vedum och vi är så glada att vi fick till detta, fortsätter Birgitta.

Vedum med sina totalt 460 medarbetare var tidigt snabba med att aktivera åtgärder för att begränsa smittan. Redan i mars förra året aktiverades en beredskapsgrupp i form av VD, Fabrikschef, Vice VD och marknadschef, personalchef samt inköpschef.

FHMs direktiv har varit vägledande i arbetet och för att värna om medarbetare i produktionen som inte har möjlighet att bedriva sitt arbete på distans, införde Vedum riktlinjer om att minimera antal kontakter mellan produktion och övriga som fanns på plats. Vedum har också infört distansarbete för tjänstemän.

Tidigare i våras aktiverades även snabbtester tillsammans med företagshälsovården QV. Det har gjort att företaget tidigt kunna genomföra test vid minsta symptom för att minimera risken för smitta och därmed kunna fortsätta bedriva verksamheten.

– Jag är väldigt stolt över de initiativ som gjorts på Vedum under året. Att många av oss skulle arbeta på distans så stor del av arbetstiden fanns inte på kartan innan pandemin. Det omöjliga har blivit möjligt och även om vi saknar att mötas har vi hela tiden trott att detta är det bästa sättet för vår verksamhet, avslutar Birgitta Holm.

Under vecka 32 kommer personal från Närhälsans vårdcentral i Vara finnas på plats på Vedum Kök & Bad för att ge de 85 medarbetarna sin andra vaccinationsdos.