Art får designpris!

Art får designpris!

Vedums nya badrumsserie Art, formgiven av Jesper Ståhl, har vunnit det prestigefulla internationella designpriset ”red dot award”.

– Ett kvitto på att vi skapat en framtida designklassiker, säger Niklas Efraimsson, Vedums produktutvecklingschef.

Art lanserades i januari 2013 och har redan väckt mycket uppmärksamhet. Det förstärks ytterligare nu när serien som första svenska badrumsmöbel vunnit ”red dot award” – för sin ”fulländade och innovativa design”, som det heter i motiveringen.

– Vår långsiktiga strategi är att ha en unik, högkvalitativ design på hela vårt sortiment och med Art har vi gått ett steg längre än tidigare.

Det är viktigt och roligt att få bekräftelse på att vi har lyckats, säger Niklas Efraimsson.

Designpriset ”red dot” har delats ut sedan 1955 och är en av världens största och mest betydelsefulla utmärkelser. I år var det närmare

5 000 produkter från 54 länder som deltog. Jesper Ståhl tycker att det är särskilt roligt att juryn i ”red dot” bedömer fysiska produkter, och inte skisser eller bilder vilket är vanligt i designtävlingar.

– För mig blir det mer på riktigt när jag vet att de som bedömer bidragen har klämt och känt på dem, säger han.

Mycket av styrkan i Art handlar om Vedums hantverkskunskap och den taktila känslan i material och utförande, och det har experterna i juryn förstått. Mer om Art på www.vedum.se/badrum/badmiljoer/art/art3 och www.vedum.se/art/

Priset delas ut vid en ceremoni i tyska Essen den 1 juli. Art kommer nu finnas med i ”red dot design yearbook 2013/14”, samt visas på red dot design museum och online på www.red-dot.org