Digitala designdrömmar i fokus när Vedum lanserar ett verktyg för köksplanering

Digitala designdrömmar i fokus när Vedum lanserar ett verktyg för köksplanering

Allt fler vill skräddarsy sina hem, och hitta unika lösningar och kombinationer. Kulörer, luckor, bänkskivor, knoppar – varje kök är unikt och valen är många för den som ska planera ett nytt. För att möta kundernas önskemål om att kunna skapa och drömma hemifrån lanserar Sveriges äldsta familjeföretag inom köks- och badrumstillverkning en ny digital kökskonfigurator. Ett verktyg som gör designresan både enkel och rolig.

Att beställa på distans har blivit det nya normala under pandemin – och digitaliseringen sveper som en våg över inredningsbranschen. Det märks även i köks- och badrumsbranschen. Därför lanserar nu det svenska familjeföretaget Vedum Kök & Bad sitt nya designverktyg, som hjälper kunderna att planera sitt kök i lugn och ro hemifrån.

Det digitala verktyget gör det möjligt att testa olika luckor, bänkskivor, handtag och kulörer direkt i telefonen eller på datorn. När alla val är gjorda får användaren en ungefärlig prisbild och kan ta med förslaget till ett möte med Vedums köksinredare. Mötet hålls antingen på en av Vedums utställningar eller som en digital konsultation.

– För oss på Vedum har den personliga kontakten alltid stått i fokus. Att planera köket tillsammans med kunden är fortfarande viktigt, oavsett om det sker öga mot öga eller via en skärm. Det är då vi kan dela med oss av vår expertkunskap och diskutera fördelar med olika material och modeller. Samtidigt så vet vi att kunder vill utforska olika kombinationer och tänka till kring designen i förväg – och det är därför vårt nya verktyg är en perfekt hjälp på vägen, säger Anna Lindblad, marknads- och kommunikationschef på Vedum Kök & Bad.

Att leka med kulörer, material och detaljer i ett designverktyg är en god start på resan mot ett nytt kök. Förutom att lära känna sin smak är det dessutom användbart för den som vill se vad som passar ihop.

Expertens tre tips – så designar du ditt nya drömkök:

1. Gör en moodboard
    Vad gillar du och vad passar dig och ditt hem? Leta inspiration i sociala medier, i inredningsmagasin, hemma hos vänner och bekanta. Kika gärna på hur andra har gjort, men försök också att tänka på vad du vill ha i många år framöver, inte bara det som är inne just nu. I Vedums nya lösning kan man även spara ner sitt eget moodboard.

2. Välj lucka med omsorg
    Vad passar dig? Skandinavisk, klassisk eller modern stil? Att välja luckor till köket är ett stort beslut. Använd ett digitalt verktyg för köksplanering, så som Vedums nya konfigurator för att hitta din stil. Sedan gäller det att hitta rätt kulör och material på luckorna.

3. Ge detaljerna kärlek
    Testa gärna olika kombinationer av luckor, lådor, kulörer och handtag. Detaljerna gör otroligt stor skillnad, ett handtag kan ändra kökets känsla helt. Därför är det viktigt att ge detaljerna kärlek, så som just knoppar, blandare, belysning och liknande.

Testa Vedums kökskonfigurator och skapa drömköket här.